Distributionen avgör SAS framtid

Gårdagens DI-citat pekar på gamla SAS-VDn Jan Carlzons uttalande i senaste numret av Handelskammarens tidning. Carlzon hävdar att det var för lätt för svenska företag att lyckas efter andra världskriget:

“Svenska industriledare behövde inte lära sig att sälja eller uppträda som affärsmän. Det lider vi av än idag”.

Den sista meningen: menade han sitt gamla SAS eller vad?

Ännu intressantare blir det om man läser hela artikeln där just citatet är plockat ifrån.

Där kan man då lära att Carlzons gamla välsålda managementbok från 1980-talet “Riv Pyramiderna” fortfarande säljer väldigt bra – men framför allt internationellt. Här en icke-svensk version av den, från så nyligt som 2008:

Men det finns flera spännande citat från tidningen:

“Sverige är fortfarande i mångt och mycket ett land av kostnadsadministratörer, teknikutvecklare och finansiella arkitekter…Skall vi kunna fortsätta att hävda oss internationellt måste vi utveckla affärsmannaskapet, satsa på produktutveckling och ägna oss åt positionering”.

Aj, aj, aj. Tänker han på sitt egna gamla företag SAS – som nu verkar till salu på ALLVAR (och inte bara något som “pratas” om längre)?

Eller vad tänker han på Egentligen?

Kanske han därmed skulle kunna berätta om några av de positiva poängerna med “de där phone-house-säljar-jobben” som kritiserats så starkt i media den senaste månaden (vilka givetvis finns, mitt i diskussionen av “utsugna anställda”).

Har berättats för mig förresten flera gånger av personer som varit med en stund. Det som idag undervisas under rubriken “Marknadsföring” på universitet av idag i Sverige. Det hette ju faktiskt “Distributions-ekonomi” från början – dvs under den tid efter andra världskriget som Carlzon pratar om. Namnbytet kom någon gång så sent som på 70-talet.

Kanske tur att läran om att “hinna-med-att-få-ut-allt-som-redan-är-sålt-av-sig-självt” nu omvandlats till läran om att “föra-en-marknad”?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat