Anställda hetsar chefer på Transcom

På callcenterbolag av typen Transcom jobbas oftast på stor andel provision. Uppenbarligen finns det både individer och aktörer som är duktiga på det. Transcom växer rätt bra. Och tjänar pengar.

Men hur går själva jobbet till egentligen? Ringa volymer av samtal – och hur ens komma fram? Prata och prata och prata. Och därefter: hur få till avslut?

Var, och hur, lär man sig sånt här i Sverige?

Ford Harding har skrivit ett par riktigt kul böcker om klassiskt sälj, men för nutid – tex den här:Han är framför allt fokuserad på sälj av typ kunskap, konsulting o sånt. En bok full av små spännande knep. Hur gör man en bra cv? Får in en debattartkel? Minglar på ett kalas? Ringer en kund?

När äldste grabben sa han skall börja med telefonsälj kom att tänka på Kinneviksbolaget Transcom som var väldigt haussat för ett tag sen. Ett callcenter-bolag som växt som attan historiskt.

Finns många i landet som jobbar med “marknadsföring” – men träffas en kund? Snarare oftare planer och alla de steg som är viktiga men ligger före just säljet. Vem gör då säljet? Ordermottagningen – eller?

På högskolor i Sverige finns det kurser i marknadsföring. Men inte i sälj. Sånt finns i USA. Professor i “Three minute selling”. Skulle sånt accepteras i Sverige?

Ingenjörer i allmänhet har en hel massa klokskap. Men… Var lärs då kunskap om kund?

Samtidigt har landet som helhet onekligen sålt rätt så bra genom åren. Stora tekniktunga företag har uppenbarligen gjort saker som kunder har önskat. Vem gjorde då allt detta sälj? Ingenjörer – TROTS avsaknad av utbildning i sälj?

Eller säljer bra prylar sig självt?

Tyder det på att kunskap kan finnas trots att man inte har utbildats för den?

Sägs att den legendariska Electrolux-VDn, sedemera styrelseordförande Ericsson, Hans Werthen påtvingade mången nyanställd “väskdäng av dammsugare”. Han ansåg den saken som nyttig.

För någon formell skolutbildning i “kräng” hade nog aldrig Werthen. Snarare ingenjör från KTH.

En del ansåg honom som hetsig.

Gör nuvarande VDn det samma?

Kanske snarare chefer idag som anser att anställda hetsar.

På verksamhet med hög andel provision kanske inte den saken vore helt oväntad.

“Ge mig telefonnumret hurru, för det är jag, inte du, som skall ringa och dra in affären – det är ju mina pengar vi talar om”.

Men antag förresten: vad skulle då hända om de nutida ingenjörerna utbildades för den här saken – precis som allt annat de redan lär sig – också?

Bättre eller sämre sälj?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat