McKinsey + IKEA + Begåvade Hungriga Ungdomar

Vad skulle hända om någon fick för sig att kombinera de här tre sakerna?

Blev det ett nytt företag – eller någonting annat?

Eller någonting som redan finns?

Hittade via en slump en verksamhet som redan funnits ett antal år baserad i Lund som “av andra” beskrivits som:

1. Ett konsultbolag baserat på McKinseys driv och säger sig bara vilja ha de allra bästa…

2. Men med IKEAs prismodell…

3. Och sen givetvis, givetvis, givetvis…

…byggt bland annat av teknologer i Industriell Ekonomi och Organisation i Lund i kombination med ett antal klassiska teknologer och ekonomer (och kanske någon lärare också – svårt att se den saken utifrån, men det skulle knappast förvåna). Och föga förvånande med Lunds Universitets holdingbolag LUAB som en huvudägare.

Och givetvis: en rätt spretig verksamhet om dock med kompetens som troligen unga människor kan ha ganska mycket av – tex verkar man den vägen kunna köpa hjälp med att bygga en App just nu, eller tex en marknadsanalys, branschöversikt eller dylikt. De prövar sig säkert fram. Får se vad som blir helt enkelt. Ungefär som många verksamheter gör just idag.

Och givetvis är inte verksamheten (ännu?) så där jättestor.

Men vadå? Är det inte en genuint spännande tanke? Att ett bolag som Lunicore skulle kunna lyckas med någonting spännande alltså.

Bra verksamheter är väl ändå bra – oavsett vart de kommer ifrån? Och “bra” är väl ändå relaterat till priset för saken? Prisvärt är många gånger ett bra ord.

Och spännande framtida verksamheter kommer väl ändå alltid från just “fel håll”?

Man kan ju tänka så här också: När Ingvar Kamprad började IKEA, vad var den verksamheten just då – kontra idag? Läser man hans egna berättelser från den tiden slås man ju av hur Ingenting, blev Någonting. All verksamhet börjar ju i det lilla.

Kombinerat sedan med böcker av typen “Business Model Generator” (se tidigare inlägg) så vem vet vad mycket man kan få för en prislapp av typen IKEA?

Och hur många andra studenter här i landet tänker just nu någonting snarlikt? Eller har redan gjort det vill säga?

Kan man inte sen undra hur lång tid det tar innan McKinsey själva ser fenomenet?

Det tog trots allt en stund till dess både bemanningsbranschen och IT-branschen på allvar såg företag av typen Academic Work – eller? Där skrattades länge åt sådana här fenomen. Ungefär som det skrattats åt Indien.

Idag skrattas betydligt mindre åt sånt.

Så kan det vara dags att börja småle lite just nu? Dvs av Lunicore och alla andra snarlika alltså.

Det finns ju trots allt en jättepoäng att inte bli betraktad som hot av de stora – när man är liten och ny. Då får man tid att bygga någonting.

Intressant nog har sen säkert studenterna som startar sånt här läst sin “Disruptive Technology” tex böcker av Christenssen (också bloggad förut). Där lär man ju sig se att det oväntade kommer alltid från oväntat håll. Och det kan väl vara bra kunskap i sånt här sammanhang? Tillsammans med annan kunskap de skaffat sig på vägen.

Får mig förresten att tänka INDEVO – den konsultverksamhet som inte så många kan namnet på av idag eftersom den finns inte längre. INDEVO var dock mer eller mindre en stornorm i managementkonsulting i Sverige på 80-talet. De var stora som få – ett tag. Startat av professorer och lärare på Chalmers i just Industriell Ekonomi. Deras början rätt lik Lunicore på sitt sätt. Och sen blev de största managementkonsultbolaget i Sverige. Vart tog de vägen kan man undra? De försvann samtidigt som dagens McKinsey och andra etablerade sig i Sverige. Amerikanska konsultbolagen körde, då, över de flesta lokalt svenska aktörerna. Hur snyggt och effektivt som helst tog de platsen.

Det brukar vara så i affärslivet. Saker kommer och går. På sikt förändras alltid saker och ting som man för stunden betraktar som stabilt och säkert. Men medan man sitter mitt i saken kan den saken inte ses. Efteråt däremot är det självklart. Men då är det för sent.

Det svåra är att kunna tyda de svaga signalerna.

Så tänk om nu ett nytt tåg har börjat att rulla så smått?

Och av vem/vilka och i vilken riktning?

Nej. Det kan väl inte vara möjligt? Tiden nu är ju helt annorlunda än då? Nu talar vi ju om en global marknad och gigantiska aktörer – eller hur? Det är väl ändå inte möjligt att små okända lokala spelare skall kunna erövra världen?

Fast är det där riktigt sant?

Skype kom från ingenstans. Tata kom från ingenstans. Mittal Steel kom från ingenstans. YouTube kom från ingenstans. Google kom från ingenstans. Huawei kom från ingenstans. Spotify kom från ingenstans. IKEA kom från ingenstans. Wal-Mart kom från ingenstans. Facebook kom från ingenstans. RyanAir kom från ingenstans. MySql kom från ingenstans. Virgin kom från ingenstans. HM kom från ingenstans. Med lite distans till saken kan ju den här listan göras precis hur lång som helst.

Vi verkar leva i en tid där “ingenstans” kan vara rätt ofta.

Så vad är egentligen “ingenstans”?

Kan inte Ingenstans lika gärna vara Lunicore – eller vi?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat