Busslink-typer tar över SAS istället

SAS har onekligen haft stora problem rätt länge. Ministrar från Flera länder (firman har mycket komplex ägarstruktur) har flaggat för försäljning. Förlusterna stora och skattepengar har skjutits till i flera vändor. Dessutom, eller kanske just därför, eller att gamla har tröttnat, har firman fått ny VD så nyss som i februari i år. Rickard Gustafson med tydligt förflutet från Finanskretsar. Men hur skall han kunna klara jobbet – han som aldrig verkar ha kört buss?

Vårt sätt att se på världen styr våra handlingar. Därför spännande att fundera över vilka modeller som passar sig bäst för att applicera på en verksamhet.

Vad är egentligen ett flygbolag? Som bilden: En Sjunkande sak? Bilden för övrigt hämtad från China Daily som nyss pratade om de kinesiska flygbolagens syn på att EU nu troligen även kommer att räkna in dem i handelssystemet för Utsläppsrätter.

Ja, vad är ett flygbolag?

En Serviceinrättning? En Fabrik? Eller rent av ett SL?

Skillnaderna ligger i fokus. Ser man Fabrik fokuserar man gärna hög effektivitet, hög beläggning, korta stopp, ständigt sänkta kostnader. Fort skall det gå och dödkött skall bort. Då blir kundbemötandet lätt satt på efterkälken. Fabriker som sådana har förresten inte så många ”normala” kunder. Ser man Serviceinrättning fokuserar man hellre på vänligt kundbemötande. Pratar länge med kunderna och säkrar att de mår bra. Då blir Fabriken lätt satt på efterkälken. Dödköttet blir kvar. Men kan vara väldigt lönsamt ibland.

RyanAir är ett tydligt exempel på ett Fabriks-flygbolag. Allt man kan se får en att tänka Fabrik. Inget man kan se får en att tänka Serviceinrättning. Inte så kul. Men billigt. Samtidigt har RyanAir ständigt vunnit marknadsandelar och tjänar rätt bra. Skiljer dem påfallande från SAS som ju mer eller mindre är på officiell säljlista. Skyhöga förluster. Men vänlig personal. Trevliga flygningar också. Onekligen föredrar dock allt fler kunder att flyga med RyanAir istället. Det Är ett problem för SAS.

RyanAir tänker nog nästan som Busslink. Bussen går inte när vi vill utan vi får gå när bussen vill. Inte så kundvänligt. Men billigt. Snabbt effektivt. Inget dödkött där inte.

Hade en Stark, påfallande mindre kul, upplevelse av Busslink på morgonen. Blev påkörd bakifrån av en SL-buss. Chauffören var extremt snabb och effektiv i att slänga över den nästan färdigifyllda skadeanmälan med all info som behövdes. Busslink hade ett färdigt formulär för sådant här. Tog mindre än 2 minuter. Helt ointresserad av prat. Rätt oförskämd. Hade ju passagerare att förflytta. Inte så trevligt. Ringde sen deras kontor. Gick lika fort. Inte heller så trevligt. Men snabbt, effektivt och onekligen redan väl planerat i förväg. De verkar ha bra rutiner för sådant. Deras försäkringsbolag tar kostnaden. Alla störningar i deras Fabrik skulle bort, fort. Skulle en limousin-service vara lika effektiv på att hantera sina krockar? Trevligare kanske. Men långsammare troligen.

Vilka Chefer är det som väljs. Var skall man ta dem ifrån? Beror väl antagligen på vad man vill att de skall göra. Vill man ha effektivisering satsa på Fabrikschefer som VD. Vill man ha ökat kundtänk satsa på Säljare som VD. Klokt att välja chefer som har erfarenhet av just den saken som behövs.

Men SAS nya VD har väl ingen som helst Fabriksbakgrund?

Så varför då inte låta ledningen på Busslink ta över SAS istället?

SAS är ju onekligen i behov av ökad effektivitet. Och läget på firman sägs ju vara av det slaget att ingen vill köpa företaget som det ser ut just nu. Då kan väl inte priset vara så högt? Att tex Lufthansa funnits med i dem diskussionerna redan är allmänt känt. Nästan lika allmänt känt som att Lufthansa just nu inte verkar intresserade eftersom det anses att SAS är i för dåligt skick. Kort sagt: de väntar en stund. Då kunde ju Busslink vara ett spännande mellansteg?

Fast förresten. Att lyckas med sådana saker fordrar ju samtidigt Förhandlingskunskap av högre skala. Politik och näringsliv i en komplex kombination. Och sådant kan väl knappast Fabriksfolk. Då behövs ju istället en helt annan typ av Ledarfigur.

Och vänta. Är det inte just Den typ av kunskap som den nye SAS-VDn just har? Eller rent av en drömkombination? Finans = cost-cutting? Finans = Erfarenhet av att göra affärer?

Skall detta helt enkelt tolkas som att han sitter på SAS just nu i syfte att effektivisera och sälja bruden ”SAS” till aktörer av typen Busslink, RyanAir och Lufthansa? Och att frågan mest handlar om när, hur fort – och till vem? Kanske inte helt galet tänkt – bortsett från att Busslink kanske inte finns med i det spelet. Och att RyanAir nog knappast är intresserade. Rigga för Lufthansa kanske? Ungefär som en del analytiker tror.

Men vore det samtidigt inte lite synd om inte Busslink fanns med i diskussionen? De var ju Oförskämt Irriterande Effektiva med krockskadeblanketten om inte annat.

Eller lika bra att ge sig på den punkten och tänka att Styrelser ibland, kanske till och med allra Oftast, faktiskt vet rätt bra vad som behövs när de tillsätter en VD. Det är ju det som är Deras jobb.

Men då kanske Busslinks-chefs-typerna kommer i nästa steg istället?

Inom 1, 3 eller 5 år?

Och var finns den personen just nu?

På Busslink eller liknande typer av firmor?

Helt galet?

Nej. Faktiskt inte. Nog inte alls.

I alla fall inte om man studerar koncernledningens sammansättning på Ericsson under Svanbergs tid – då firman hade rätt stora finansiella problem. Då var det kostnadsrationalisering in mass som räknades.

Och det var inte alls många år sedan.

Förutsättningarna för enskilda Företag förändras ibland fortare än vi tror.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat