20 miljoner och Alstoms Chefer på plats

Just nu rakar löner i höjden. Högkonjunktur. Det går så det ryker för många. Företagen slåss om personal. Precis som företag för bara några år sedan slogs om att bli av med sin personal. För vissa, med rätt kompetens, är det nu Skördetider gentemot Chefen. Mest lustigt verkar det just nu kunna vara bland en del tunga Industrianställda.

Men även bland IT-konsulter syns saken påtagligt. Nyexaminerade som anställs, med bra löner, var ju de som började studera för ett antal år sedan då IT-konsulting var påfallande tufft. Eftersom marknaden hade dippat såg många ingen framtid där då. Tänk så fel man kan tänka. Kanske lite konstigt att ungdomar reagerar så momentant, både upp och ner, men det verkar ständigt fallet. Har duktiga ungdomar inga föräldrar som kan ge kloka råd längre?

Kanske inte cheferna har heller förresten.

Timing är ett bra ord. Hamna i rätt kontext är ett annat. Viktiga Både för företag och för individ. Men vi är helt överens, globalt, om att kunskapslyft i världen är viktigt. Kompetens verkligen behövs. Att det gör.

Kompetens är därför också, i många rum, en odiskutabelt viktig fråga för företags utveckling. Knowledge Management ett av flera vanliga begrepp för den saken. Ingen, absolut ingen, klarar att säga emot.

Men.

Så fort man samtidigt frågar ”vad menar du nu Egentligen med kompetens” blir det ju gärna lite irriterat i rummet. Varför blir det så? Är det för att vi anser oss redan Veta vad vi menar med kompetens? Eller tar den för Given? Som om kompetensen satt still och gick att få fatt på – dessutom just nu.

Asea klev av Kärnkraftspåret för rätt länge sedan när de sålde Asea Atom till Alstom. Alstom, idag, ser förmodligen framför sig en globalt ökad efterfrågan på Kärnkraft. Antingen i form av nyinvesteringar – kanske i Japan just nu. Eller i form av renoveringar och uppgraderingar av rådande kärnkraftverk.

I Sverige har vi å ena sidan en publik debatt om kärnkraftens vara eller icke vara. Nyligen givetvis påspädd av katastrofen i Japan. Å andra sidan har den svenska politiken de senaste åren öppnat upp för Kärnkraft. Allt fler näringslivspersoner ser framför sig en vitaliserad kärnkraft i Sverige – även om Japanhändelsen just nu har rest varningsflagg för den tanken. Inte alls omöjligt att de får rätt.

Att Frankrike har kärnkraft inte är så konstigt. De har inte så mycket kol, eller gas. Inte heller så mycket vatten. Att Sverige, i folkögon, däremot har en relativt stark uppfattning Mot kärnkraft, så väl som Mot kol och gas är kanske inte så konstigt det heller. Vi har faktiskt vatten i ovanligt stora mängder.

En del säger att Vattenfall, just eftersom de tänkte så mycket på Vatten i historien, medvetet tackade nej till att på allvar utveckla sina Vindkraftsparker redan på 70-talet. Samma personer säger också gärna att det inte är en slump att Vestas, en av de globalt stora aktörerna i världen som levererar vindkraftsutrustning, kommer från Danmark och inte från Sverige.

Intressant nog, i skenet av det, invigde Vattenfall dock nyligen en av världens allra största vindkraftsparker. Men det gjordes Inte i Sverige.

Det finns en skröna om kraftverksindustrin som är klart intressant när man tänker sådan här.

Ett kraftverk hade fått stop. Ingen hittade felet. Leverantören kallades in. De hittade inte felet. De i sin tur kallade in en enmans-konsult. Blev en äldre person som kom. Såg ut som en klassisk hantverkare. Hade med sig en verktygslåda. Tittade på det mesta av teknisk utrustning som fanns på verket. Funderade en stund. Tog sen fram en hammare och slog till. Verket gick igång. Det hela tog mindre än en timme att lösa.

Efteråt skickades en faktura – på 150 000 kronor.

Kunden i fråga ringde då tillbaka och sa att de inte kunde betala en faktura på det beloppet för bara mindre än en timmes arbete.

Ok sa hantverkaren och skickade en ny. På den stod det något i stil med: ”Hammarslag 150 kronor. Erfarenhet 149 850 kronor”.

Räknar man om lite så: tänk om man kunde få 20 miljoner i månadslön på Alstom just nu?

Vissa skrönor är sanna – men vridna på vägen. Andra är mest skrönor. Oavsett vilket sätter den här skrönan fingret på en sak som så sällan tyvärr pratas. Vad menar vi Egentligen med kompetens?

Eller förresten.

Är det inte lite tur för många kompetenta personer att den frågan så sällan just ställs? Om så gjordes på Allvar skulle ju många vallfärda ”dit”. Lära sig sådant som efterfrågas i framtiden. Då skulle sen priset på den typen av kunskap gå ner. Sen skulle vi inte längre betrakta saken som unik. Vips blev begreppet unik en dussinprodukt.

Och då skulle vi inte längre kunna få grepp om begreppet ”kompetens” på samma sätt som vi just nu många gånger tror att vi har.

Begreppet kompetens verkar alltså kunna vara en tvål. Precis som i duschen far den i väg i alla möjliga riktningar så fort vi tror att vi fått fatt i den.

Just därför: marknaden för tvålkoppar med trycket ”kompetens” på – borde latent vara stor. Tvålkoppar är ju till för att hålla tvålar stilla på Plats.

Kanske än intressantare om man sen lägger till en företagslogga på koppen.

Eller är det rent av så att ordet Tvålkopp, just nu, med tanke på konjunkturläget, börjar bli ett lämpligare ord än ordet Chef? Chefer är väl ändå till för att hålla kompetensen på Plats? Kanske ett rejält Hammarslag då fungerar som Chefsverktyg gentemot de anställda Tvålarna?

Amazon ger för övrigt också en möjlighet här: boken ”Soap Management” verkar faktiskt helt oskriven just nu.

Planera för 20 miljoner i upplaga den dagen den trycks.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat