Avsaknad av Piska påverkar Atlas utveckling för hårt

Incitament-program är populärt. Grunden är tanken om piska och morot – men allra mest morot. Ofta så tänks sådant om en Chef. Men lika så bra kan det nog fungera på golvet. Så länge som alla på jobbet är Med vill säga. Och ingen emot. Undersökningar hos anställda pekar ju mot att de Själva menar att chefen bör ta fram Piskan ibland. Gärna ta i rätt så hårt också. Annars så händer Ingenting av förändring.

Mötte en undersökning nyligen bland anställda på ett litet industriföretags dotterbolag. Gjordes i syfte att ändra incitaments-programmet internt. Motståndet på golvet var massivt och chefen fick skäll. Massvis av skäll.

Tidigare hade chefen på firman ansett att leveranssäkerheten var svag gentemot kund. Därför hade också anställda på fabriken fått bonus om över 80 % av leverans ut från kaj skedde i utlovad tid.

Men nu ville ledningen ändra på det. Istället ville man sätta fokus på förbättringsverksamheten. Tyckte för mycket av möjligt att ändra helt enkelt inte kom fram.

Följaktligen ville man pröva tanken om ett ändrat bonussystem där anställda som kom med kloka förslag på förbättringar fick sig en peng istället.

Pratet på fabriken gav ett rungande Nej. Alla var nöjda med systemet som var.

Kanske hör till själva saken att leverenstiden nu fungerade bra. Bonus hade gått ut varje enskilda månad det senaste året.

Ändå drev chefen igenom idén till sist. Satte upp en enkel pärm ut i lunchrummet. Förslag som skrevs upp skulle diskuteras, värderades och blev det förändring så fick man en peng var hans tanke.

Alla blev sura. Rent av genuint sura.

Pratet om Kaizen på firman hjälpte nog inte. Värdet i Ständig förbättring blev mest tomma ord. Böcker om sådant som köptes in förblev olästa helt enkelt.

Men efter en stund kom i alla fall en lite försynt nyanställd äldre kvinna ute på ”renset” in till sin chef med ett försiktigt förslag till en lite idé. Stansning av prylar hade resulterat i spill. Maskinoperatören körde så det rykte men rensningen tog sen en herrans massa tid. Kvinnans förslag var helt enkelt att fråga om kunden inte lika gärna kunde ta och ändra på hålen så renset kunde tas bort helt och hållet. Rensningen var den stora tidsslukaren. Maskintiden en relativt liten del av det hela.

Tala om Naiv nyanställd som kom med ett förslag som handlade om att ta bort delar av sitt eget jobb. Helt stick i stäv med all form av självbevarelsedrift.

Men chefen ringde till kunden som gärna rakt av sa ja utan att blinka. Kunden själv hade bara gjort en enkel ritning och inte tänkt på den möjligheten som fanns i förändringen av själva produkten.

70 % av operatörstiden försvann.

Kvinnan på renset fick också en peng.

Behovet av rens växte sen i en annan ände eftersom firman parallellt med allt detta fick flera affärer.

Och numer är pärmen i lunchbordet full. Ingen vill prata om bonus relaterad till tid längre. Däremot pratas förändring.

Den var väl bra?

Men Varför i hela fridens namn skall alla Små förändringar i en verksamhet vara så svårt att driva igenom ibland för en chef? Måste vi Alltid få se resultatet av en förändring först – för att förändringen sen skall kunna godkännas i efterhand?

Antar det var väl just det.

Piska fram moroten helt enkelt?

Den morot som leder till sådant som är Viktigt – för firman och Inte oss själva.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat