Max Hamburgare – kanske Sveriges mest Viljestarka företag

Just nu, för säkert tredje gången de senaste 10 åren, har regeringen tillsatt en gruppering som skall skriva en ”innovationsstrategi”. Skriva en innovationsstrategi? Skriva? När den redan finns bara att hämta hos Max Hamburgare. Det är väl ändå rätt pinsamt klädsamt av oss svenskar? Att skriva. När man kan göra.

Åkte för ett par år sedan söderut. Stannade på en vägkrog. Max Hamburgare. Blev helt paff. Upptäckte att de har en klimatkompenserad meny. Gick fram till kassan och beställde en 1.6 KgCO2 – vilket enligt menyn skulle vara samma sak som en ”Big”.

Killen i kassan förstod inte. Men till sist fick jag vad jag menade. Vi skrattade båda åt saken.

Blev nyfiken. Ringde till huvudkontoret och frågade om jag fick komma dit och prata med dem om saken. Visst, det gick bra.

Fick då lära mig av en norrländsk otroligt sympatisk kille i koncernledningen att de är världens första hamburgerkedja med klimatkompenserad meny.

Frågade varför. Det finns väl inga kunder som bryr sig om sådant – på allvar?

Svaret var enkelt: det kanske du kan ha rätt i men vi gör det här för att vi menar allvar. Vi gör saken för att vi Vill.

Har gått några år sedan dess. Blev nyfiken idag igen och gick in på deras hemsida. Upptäckte först att de inte alls, som för några år sedan, flaggar för sina klimatkompenserade menyer, som fortfarande finns kvar. Tänkte: jaha. Då har de kanske slutat att bry sig själva också. Klassisk näringslivsmässig populism.

Tittade lite djupare och upptäckte till min glädje att det snarare verkar vara helt tvärtom. Massvis som pågår. Men i det tysta.

Ovanpå det hade de själva precis köpt en analys som säger att kunder Faktiskt bryr sig väldigt mycket i klimatfrågan.

Upptäckte även att man via SMS kan skicka ett träd med stöd från Max – vilket precis exakt (enligt Naturvårdsverket) motsvarar de klimatutsläpp som en svensk gör i veckan. Äter man alltså ett normalt mål i veckan på Max och samtidigt skickar ett SMS så kan man ha ansett sig klimatkompensera sitt liv hyfsat väl.

Det verkar alltså finnas företag som Faktiskt menar Allvar med vad de gör. Men då gör de saken i det tysta. Det är kanske inte så vansinnigt viktigt för dem att prata och ”branda” saken. Viktigare är för dem att leva saken. De bara gör helt enkelt.

Är inte Det branding om något?

Max Hamburgare: värt ett besök för alla de företag som har lust att göra Allvar av de värderingar och viljor de Eventuellt har.

Innovationskraft kommer av att man Vill något. Max Hamburgare Vill något.

Klimatproblemets vara eller inte – det är en annan sak.

Iphonen förresten. Finns någon kundundersökning som innan den lanserades gav svaret ”En sån vill vi ha”? Givetvis inte. Steve Jobs, han Ville. Det blev en Iphone. Idag vill alla ha dem. Och idag kan kundundersökningar visa att sådant vill vi kunder ha.

Marknader inte bara finns – de skapas.

Av sådana som Vill något.

Vad Vill Näringsministern? Vad Vill resten av näringslivet?

Har alla helt glömt att innovation och entreprenörskap handlar om ”vilja” – som t.ex. faktiskt Olof Palme sa om politiken en gång? Och dessutom även Stenbeck sa en gång om företagande. Båda berömda för saken.

Förresten. När jag gjorde besöket för några år sedan så frågade jag också om någon annan hade varit och besökt dem. Svaret blev: ingen i det svenska näringslivet och inte heller knappast någon politiker hade ringt och hört av sig. Men däremot hade japaner hört av sig. De ville skriva om saken som ett internationellt spännande fenomen. De hävdade att saken var affärsmässigt intressant.

Idag har jag hört att andra faktiskt Har varit där. Jamen det var väl ändå på tiden.

Om sen det ändå skall göras en politisk insats på området. Vore det inte då en klok handling om man fick höra näringsministern tala om Max rakt i TV?

Det finns ständigt en sak i politikernas hand som få av oss andra kan ha. De har en lyskraft och allt som de gör noteras av folket – även av företagen. De har ständig ”air-time” i media. Sådant som bara Max Hamburgare kan drömma om att de skulle få. Eller betala miljarder i reklamtid för.

Politikerna kunde väl ändå en enda gång använda den saken till något som kan spela annan roll än att bli omvald? Vilket för övrigt säkert i längden just skulle få dem omvalda.

Alternativt kanske Max och Ministern kunde byta jobb för en dag. Skulle säkert berika dem båda. Och ett innovativare Sverige. Ovanpå det skulle det säkert visa möjligheterna som finns rent affärsmässigt just i klimatfrågan.

Fast okej då. Om det prompt skall skrivas en innovationsstrategi – igen. Låt gå för den saken.  Men om ingen skriver om Max när den väl kommer: då blir jag sur.

Han i koncernledningen heter förresten Lars-Hans om någon vill göra besök. Efternamnet berättar jag inte. Har man inte innovationskraft nog själv att ta reda på den saken tycker jag inte att han skall störas i det jobb som han just nu verkar göra så otroligt bra – just i det tysta.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat