GE Capital vet hur man för en kund

När 3G-telefonerna började säljas för några år sedan var det första gången som det talades om möjliga mobila video-samtal. Det var något helt nytt. Telefonerna lanserades sen med hjälp av klassiskt reklam. Men vi behöver inte alltid vara så konventionella i försäljning av saker att vi tänker ”massbomba kunder”. Bra mycket billigare metoder finns mitt framför näsan.

Strax innan som 3 började lansera sina 3G-telefoner, vilket nu i och för sig är några år sedan, hade GE Capital en reklamdrive mitt i Stockholm City. Den gick till så här:

Ett stort antal ungdomar gick omkring, ytligt sett ganska planlöst – i verkligheten hade de gåschema – med en svart skylt på magen. Och en svart dumstrut på huvudet. Överallt stod det låga %-siffror och en text: ”Fråga mig om du vill veta mera”.

Ungdomarna fick ett par hundra kronor per dag, och sen kaffepengar att fika med kompisarna på. Deras uppgift var att synas och skapa uppmärksamhet.

Det lyckades de helt klart med.

När 3G-telefonin var ny; då ansågs videosamtal vara ”top notch”. Sälj-pitchen låg just där, för att använda ett krängar-begrepp.

Tänk om man då, när man satt på tunnelbanan, hade kunnat upptäcka att personen på sätet bredvid satt och ringde ett sådant samtal. Snacka om uppmärksamhet. Garanterat ett kul extrajobb för en ungdom.

Till en kostnad av säkerligen bara några % i jämförelse med Air-time på Eurosport.

Reklam kom till i början av 1900-talet när näringslivet i USA upptäckte ”konkurrens”. Man var tvungen att hitta metoder för att få uppmärksamhet hos en kund. Den som är intresserad av kundens historia i området marknadsföring hittar det enklast i Bartels bok ”The History of Marketing Thought”.

I Sverige kom upptäckten av kundens existens lite senare. Det kan man se genom att studera hur utbildningsämnet ”Marknadsföring” har vuxit fram. Ända fram till någonstans kring 1960/70-talet hette området faktiskt ”Distributionsekonomi”.

Det var efter kriget. Vi hade inga som helst säljproblem. All konkurrens i Europa var borta. Behoven enorma. Det stora problemet Då var att hinna med – att Distribuera.

Sen vände det för oss ekonomiskt och vi behövde ”upptäcka kunden igen”.

Marknadsföring = föra en marknad upptäcktes.

Men samtidigt kan man här notera en viss skillnad. När vi talar om marknad blir kunden rätt anonym. Kunden ingår i den stora suddiga gruppen ”marknad”. När vi talar om kund däremot ser vi mycket tydligare en person framför oss.

Marknadsföring är inte lika med Kundföring.

Så är vi helt helt helt säkra på att vi verkligen har upptäckt kunden än?

Ibland: jag tvivlar.

För om man tänker så här: Varför var det just Apple – och inte TeliaSonera, Tele2, Vodaphone, Deutsche Telecom, Verizon, France Telecom, Orange, AT&T, 3, British Telecom, t-mobile eller någon annan av alla dessa världens mobiloperatörer som kom på tanken med Iphone?

Det räcker inte med förklaringen: ”vi gör ju inte längre någon hårdvara”. De hade ju kunnat beställa idén från Apple.

De sitter ju trots allt på en massiv kontaktyta gentemot kund. Oceaner av data om vad kunderna gör. Men vad gör de egentligen av alla dessa siffror och data?

Marknadsföring istället för Kundföring var det ja.

När 3G-telefonin var ny hade jag förmånen att få tillhöra en exklusiv skara testpiloter – innan nätet hade öppnats. En bekant var då affärschef på firman. Hade nummer 11 i Sverige på villkoret att jag under ett par månader ringde in med idéer och förslag till förbättring. Så då gjorde jag det också.

Ringde även in den här idén redan då, men tyvärr: kampanjen var redan planerad av huvudägaren Hutchinsson – med säte i Hong Kong – och det fanns inte något lokalt svängrum för det svenska bolaget.

Slutsatsen är nog att ju längre bort från kunden man sitter desto mindre av den ser man. Och då blir det nog lätt just ordet marknads-föring istället för kund-föring.

Med den saken sagd här ett enkelt förslag: skicka ut lite flera huvudkontorsfolk som sitter på “marknadsavdelningarna” för att verkligen få träffa en kund. Det är en sak att prata Om kunder, en annan är att prata Med kunder.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat