Cod eller Sims: viktiga ledarval

Många viktiga aspekter av ledarskap kan tränas med hjälp av dataspel. Men det spelar roll vilket spel som man spelar. Även vad man tror att man tränar. Men kanske framför allt spelar det roll vad näringslivets framtid själv tror på för spel.

Hörde i veckan om ytterligare en forskningsrapport som visar att actionspel av typen Cod är bra träning för ledarskap. Googlade fram en lite äldre undersökning som hade kört Cod-spelare mot strategispelare av typen Sims. Det visade att actionspelarna var bättre på snabba beslut och att lösa problem. Också bättre på bilkörning och att känna igen ansikten.

Säkert helt sant. Men. Hur bra är de på att definiera problem?

Vi har ett problem här på firman med vår lönsamhet. Beror det på att produktionen är för dyr och att då priset blir för högt? Eller beror det på att säljavdelningen kostar för lite och därför säljer för dåligt? Eller ligger svaret i hälften av varje?

Att definiera problem: inte alltid så lätt som man kan tro.

Vilket å andra sidan inte heller att lösa dem är – när man väl vet vad problemet heter.

Sims-spelare tränas i sega utvecklingsförlopp. Cod-spelare tränas i snabba val. Sims-spelare tänker på nästa vecka. Cod-spelare tänker på nu, eller rätt strax. I alla fall om spelen levererar det som de utlovar.

Så för min del väljer jag nog heller en Sims-spelare som chef över en Cod-spelare och inte tvärtom.

Lite som strategitänkare kontra produktionschefer. Båda behövs. Men av olika skäl.

Förresten är det nu mer än 30 år sedan som Herbert Simon fick Nobelpris i ekonomi för beslutsteori. I alla fall vissa delar av ledarskapsforskningen av idag har faktiskt kommit några steg längre än Cod. Vilket dock inte alls hindrar att Cod både är kul, och relevant.

Men som sagt, var sak på sin plats.

Fast å andra sidan, om man tänker efter en stund; kanske kvartalsekonomin och den avreglerade kapitalmarknaden allt mer kräver precis tvärtom inför framtiden. Kanske inte några Sims-spelare alls behövs framöver. Ibland kan man ju få för sig att tro att det är på just den vägen vi vandrar allt mer. Pensionskapitalet vill ju ha kapitalet just nu – och inte i morgon.

Kanske då försäljningsutvecklingen av de här båda spelen kan ge oss det slutliga svaret på den här funderingen. Det ungdomar gör, just som unga, har ju säkert minst lika stor effekt för hur framtidens ledarskap kommer att se ut – som det som näringslivet självt kräver av sina framtida ledare.

Wikipedia hävdar att 2009 hade Cod sålts i 55 miljoner exemplar medan Sims hade sålt 100 miljoner kopior. Hur det har gått med försäljningen det senaste året kunde dock inte hittas.

Så med ytterligare lite närmare eftertanke: det kanske inte alls är givet att det är Cod som gäller för framtiden.

Ovanpå det kanske också beror rätt mycket på vilken typ av ledare man Själv vill bli i framtiden.

Så välj det spel som du spelar: noga, och rätt.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat