Ipad-Nyfikenhet i Marknadsundersökarnas värld

Det är ingen slump att man inte försöker sig på att skjuta lerduvor med älgstudsare eller älgar med hagelbössa ute i skogen. Och Ipads kanske inte riktigt används så som vi tror. Men ändå så gör vi marknadsundersökningar ofta – precis så Illa som vi sen gör. Förhoppningsvis kan dock Ipad-användarna nu leda oss tillbaka på rätt spår igen.

Englands förening för Nyhetsaktörer (Association for Publishing Agencies, APA) har precis släppt en Ny Marknadsundersökning om Ipads. 73 % föredrar gratis appar från kända varumärken i jämförelse med betal-appar från okända aktörer. APA menar att nyhetsaktörer måste börja tillhandahålla kvalitativt innehåll via appar.

Men hallå där ute. Säger den här undersökningen verkligen någonting nytt?

Marknadsundersökningar låter hur trivialt som helst. En uppsjö av firmor, individer, författare, gratisupplysningar på nätet, anser sig veta hur man skall göra. Området betraktas säkert också av många forskare som så basalt att det inte längre är intressant att beforska. Handlar ju bara om att fråga folk någonting.

Det där stämmer – kanske. Men. Finns mycket som är enkelt. Under förutsättning att man vet vad man gör. Och mycket som kan låta enkelt kan vara genuint intressant.

Man kan pröva sin tanke om marknadsundersökningar så här: Hagelbössor är svaga, men skjuter brett. Älgstudsare är starka, men skjuter smalt. Duvor flyger fort överallt. Älgar är stora och står ibland rätt så still. Då är frågan: vilket vapen passar till vad?

Det fungerar alltså som precis Alla former av metodval: fördelar som nackdelar. I endera fallet, tex vid stor enkätundersökning, kan man lära sig mycket om lite. I andra fall, tex vid djupintervjuer, kan man lära sig lite om mycket. Eller om den saken hellre borde formuleras precis exakt tvärtom. Beror ju på hur man ser på vad som är vad.

Hur skall göra beror självfallet på Vad man vill veta. Vilket i sin tur medför att hur man än gör så har man alltid ”rumpan bak” när man vill göra en marknadsundersökning.

Ju mer man vet om vad man egentligen vill veta desto mer kan man få veta av det man sedan vill veta skulle man också kunna hävda om man vill trassla till sig ordmässigt. Man måste helt enkelt Kunna sin sak.

Ovanpå det är det sedan helt centralt att tillämpa Nyfikenhet när man gör en marknadsundersökning. Eller annorlunda uttryckt: vet man ingenting från början kan ingenting heller bli oväntat och då lär man sig inget. Eller tvärtom: anser man sig redan veta allt finns ju inget nytt att få veta heller.

Nyhetsreleasen från APA berättar inte så mycket i detalj om undersökningen. Måste ändå få fråga: Är inte det Mest intressanta med den här undersökningen att det faktiskt verkar finnas hela 27 % användare som hellre betalar, dessutom för okänt innehåll. Vore det intressant att få prata lite med dem?

Är dessa 27 genuint missnöjda med existerande nyhetskanaler? Och om så: varför? Eller är de 27 ett litet segment som visar sig vara extremt betalningsvilliga – bara de får nyheter som intresserar dem? Och om så: vad är det då som intresserar dem? Intressanta tänkbara marknadsundersöknings-frågor om Ipadanvändning kan göras många – hur många som helst.

Men just den här undersökningen verkade allt bra konstig.

Ovanpå det sätter jag mitt huvud på att det just nu finns användning av Ipads i jaktsituationer som ingen kan föreställa sig. Använt både av lerduveskyttar och älgjägare. Ny teknik har ju en ständig tendens att användas på oväntade sätt. Då skapas alltid utrymme för nya affärsmöjligheter.

Bilden kommer från en sökning av orden “användning av Ipads i skogen”. Fråga sen inte vad det kan vara för något. Fast det vore allt bra kul att få veta.

Men det förutsätter som sagt en viss Nyfikenhet på sådant vi inte redan vet.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat