Internet-Annons-världens bästa Syn

Några av oss Såg ingenting. Andra Såg miljoner framför sig. Alex, 21, Såg däremot mer än så. För han Såg på nätets möjligheter för annonspengar på ett sätt som vi andra inte alls kunde Se.

The Million Dollar Homepage. Alex, 21 år, bestämde sig för en site enkom till för att sälja annons-pixlar. Målet var 1 miljon och varje pixel kostade 1 dollar. Han ville få in pengar till sina universitetsstudier. Kolla in www.milliondollarhomepage.com och se hela bilden från det här inlägget. Spännande sak.

Men.

Hur kom det sig att jag själv behövde mer än 5 år för att upptäcka saken? Vilket skedde via SvDs hemsida i går morse. Jag är ju faktiskt en intensiv läsare både på nätet och IDG. IDG, och väldigt många andra, hade uppenbarligen nämligen skrivit om Alex redan 2005. Det kan man se via alla mediaklipp som Alex själv har lagt upp.

Bruset och tidsfördröjningarna på nätet kan uppenbarligen vara lika stort som i den vanliga världen.

Men inte för dem som redan har köpt hans Pixlar. Siten är redan slutsåld.

Har Alex tänkt på en fortsättning? Troligt. Man kan köpa en 1000 Limited Edition Poster av honom för 200 kronor så länge. Han berättar förvisso på siten om att tanken med att köpa hans pixlar är att bli del av Internets historia. Därför skulle han vilja hålla hemsidan öppen för evigt. Men om affärsupplägget förstås rätt har han samtidigt bara lovat hålla den uppe i 5 år. Han tänker säkert att Om det finns möjlighet, om en så där fem år framåt, då gör han givetvis något med hemsidan igen. Vad återstår att se då.

På Internet är Ingenting förmodligen snabbare, eller långsammare, mer likt eller mer olikt den vanliga världen. Det beror ju på. Men det Kan vara snabbare och olikt och just detta ”kan”, kan spela rätt stor roll.

Internet kan funderas på som en option. En enabler. En möjliggörare som någon har sagt. För de av oss som Ser möjligheterna i den optionen och inte har fastnat för mycket i gammaldags tänk.

Knappast en slump att Alex bara var 21 år när han började. Lika ung som många andra Internet-företagare av idag.

Tur alltså för den nya generationens ungdomar att den förra generationens ungdomar är alldeles för trötta för att orka, eller kanske ens Kunna, Se – och utnyttja – optionen.

Givetvis är det inte slut med sådant här. Sälvfallet kommer någon, hyfsat snart, eller rätt nyss, hitta på nya spännande Facebook-liknande ideér, YouTube-liknande idéer, Spotify-liknande idéer, Google-liknande idéer, Twitter-liknande idéer osv. Internet är troligen alldeles för nytt för att ha fastnat i sina former.

Eller rättare sagt: inte hitta på utan Upptäcka sådana idéer. För hittat på har med största sannolikhet redan rätt många gjort. Bara inte jag som har upptäckt dem mitt i allt brus än.

I flera avseenden är därför nog ändå saker på nätet fortfarande helt nytt. Trots alla dessa år som gått sedan min doktorandkollega i början av 90-talet försökte övertyga mig om det underbara i det Då nya fenomenet Mosaic. Ett fenomen som för övrigt inte så många av den unga generationen av idag ens vet vad det var. Vid intresse läs boken ”Marc Andreessen and the Development of the Web browser”. En del menar att det var en otroligt viktig start på Internets utveckling.

På vägen lyfter vi på hatten för internet-generationens Synförmåga och undrar på vägen hur många anställningserbjudanden som Alex har fått Se. Eller så Ser han hellre numera till sin egen universitetsutbildning.

Alltså: Dags att anställa några riktiga internet-ungdomar på firman som kan Se saker som vi andra inte ens kan, se.

 

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat