Likheten McDonals, Angry Bird och Accenture upptäcks

Det finns ganska fasta föreställningar om hur man skall organisera en verksamhet. En snabbmatskedja organiserar man på ett sätt. Ett managementkonsultbolag på ett annat. Ett utvecklingsbolag av spel på ett tredje. De har ingenting med varandra att göra. Men samtidigt: om man tittar lite noggrannare är inte skillnaden så stor trots allt. Och de har därför mycket att lära av varandra bara de upptäcker saken.

Finska företaget Rovio som blivit känd för det gigantisk spridda appspelet Angry Bird har nu tagit ett par steg framåt. Angry Bird har nu inte bara blivit en app och ett dataspel. Utan även en t-shirt, leksak – och snart både bok och en film. Kort sagt: fenomenet med de här fåglarna är nu så pass starkt att det blivit ett varumärke i sig som kan franchisas ut.

Det här går fullkomligt stick i stäv med tanken om att företag skall bli vid sin läst – specialisera sig och fokusera på det de är bra på. Men är det förresten inte just det som Rovio nu gör? Specialiserar och fokuserar på det de är bra på alltså.

Detta med vad som Är specialisering och fokusering har ju mest att göra med på vilken “ledd” man ser sakerna ifrån. Vilket typ av mätmetod man använder helt enkelt.

Betraktar vi varumärket Angry Bird som Rovios kärna, istället för konsten att utveckla appspel, ja då blir det här fullkomligt rimligt i linje med specialisering och fokusering.

Detta med Franchising samtidigt väldigt spännande. Ett fenomen kopplat till Singer Sewing Machine redan på 1860-talet men som kanske framför allt blivit känt under 60-talets konsumtionsboom i USA – manifesterat av företag som McDonalds, Kentucky Fried Chicken och Seven Eleven.

Att det däremot blivit ett koncept som spritt sig långt utanför dessa kretsar är däremot kanske mindre känt. Inom ICA, faktiskt även inom KF – förekommer det ja. Men att flertalet välkända managementkonsultbolag, klädkedjor, bevakningsbolag osv skulle drivas i den formen är kanske lite mindre känt. Något som för övrigt kollegan Eric Giertz just för stunden kartlägger. Allra senast åt myndigheten Tilllväxtanalys där rapporten om detta förr eller senare bör kunna finnas.

Troligen är det så här: Har man ett tillräckligt starkt koncept. Då kan saken “burkas” så som ett affärsavtal, en rättighet, och sedan kan den saken spridas världen över på nolltid med hjälp av just Franchising. Det är just spridningseffekten som är intressant.

I skenet av det. Kanske inte så konstigt att just Angry Bird nu sprids vidare den vägen. Rovio verkar ha lyckats med konststycket att utveckla ett starkt koncept. Nu klonas den saken vidare så fort som de bara hinner.

Och då kan man kanske undra: när kommer sådant som Call of Duty, Hells Angels, managementkonsulterna Accenture, IKEA, HM, Zlatan Ibrahimovitz, Fotbollslaget Milan, energiföretaget EON, Försäljningen av Toyota Prius och alla de där andra välkända globala varumärkena franchisas de också?

Fast förresten: den saken är ju redan på gång.

Handlar alltså egentligen bara om när vi andra kommer att upptäcka saken.

Vad kan man Då se framför sig?

Kanske att McDonalds kan öka sitt kunskapsinnehåll, att Angry Bird kan visa Accenture hur de verkligen kan få till en riktig expansion och Angry Bird kan lära sig matlagning.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat