Saabs stridspiloter

De som frivilligt ständigt är beredda att ge sig på det omöjliga och riskera sin egen nacke. De som ser en utmaning i att det blåser och är så rörigt att paniken nästan sprider sig. De som har kylan, förmågan, och intresset – att bringa ordning i kaos. Men de är inte så lätta att hitta. Och en stridspilot har allt ett pris.Saab-affären lämnar nya spår efter sig i media. I dagens tidning berättas om alla dessa fordringsägare som nu skickat in sina krav till kronofogdemyndigheten. Givetvis ett antal underleverantörer – men också ett antal konsulter. En av dessa är rekryteringsfirman Michael Page International som har ett krav på 1.8 miljoner för specialistrekrytering.

Man skall inte tro allt för mycket av vad media skriver, de har allt för ofta helt fel. Man skall dessutom inte heller försöka gissa saker, att veta något är betydligt bättre – men i alla fall: Det är inte helt ovanligt att ersättningen som rekryteringsföretag får för en chefsrekryteringar uppgår till en halv årslön. Antag att fakturan från Page baseras på en enstaka rekrytering. Om så, vore det inte helt orimligt att föreställa sig en person som har erhållit ca 3.6 miljoner i årslön.

Hur många på Saab kan tänkas ha den årslönen? Inte allt för många. Det handlar nog mest om funktioner av typen designchef, marknadschef, produktionschef, ekonomichef, kommunikationschef.

Låt oss sen anta att rekryteringen gjordes i höstas. Det tar allt en tid innan en faktura skickas in till kronofogdemyndigheten.

Låt oss sen anta att Muller, som kontrollerar firman, i huvudsak fokuserar på det som är kortsiktigt centralt för Saab – och sånt som är viktigt för att få hans egna jobb att fungera (tex att få kontroll över det ekonomiska flödet).

Vore det därmed helt orimligt att anta att det är så att Saab har en ny, antingen ekonomichef eller produktionschef, sedan i höstas?

Svaret är ja.

Men.

Vem kan då det vara som fakturan är kopplad till? Inte så lätt att lista ut via nätet. Och ju mer man rotar desto svårare. Saab har ju uppenbarligen bytt väldigt många av nyckelfunktionerna, dessutom flertalet gånger, de senaste åren.

En intressant funktion i sammanhanget är dock Ekonomichefen – och kanske är det den funktionen som Page jobbat med (fritt gissat: specifikt en herr Andersson – se nedan).

Det man kan hitta på nätet visar nämligen att ett stort antal personer har haft just den funktionen genom de senaste röriga åren som gått:

– 2009 slutade Lars Hägerborg (som beskrivs som en “långvägare” trots att han inte kan ha suttit mer än max 7 år – före dess var det olika GM-personer som hade funktionen tex tysken Werner Jung 2000 – 2002 och därefter amerikanen Joe Peter)

– Därefter kallas en “företagsstädare” under namnet Karl G Lindström kortsiktigt in. Bara i syfte att skapa ordning och reda inför en ny permanent ekonomichef.

– I februari 2011 meddelas att Nils-Johan Andersson, från Lindab, skall tillträda.

– Redan i mars 2011 meddelas dock sedan att så blir det inte alls, eftersom Andersson stannar på Lindab.

– Istället annonseras därefter, efter en kort stund, att Robert Shuyt, som uppenbarligen varit en av Mullers närmaste män i att sy ihop affären Spyker-Saab, skall tillträda.

Och på den vägen verkar det vara.

Två mönster om vilka typer av personer som hamnar på positionen verkar gå att identifiera: 1. Den, för stunden, sittande VD/ägaren har haft “sina män där” (vilket, än en gång, visar hur central ekonomichefsfunktionen är för ledande aktörer). 2. De som tar/får jobbet verkar påfallande intresserade/kunniga på stora utmaningar.

Bäst illustrerat är den sista punkten av ett citat från intervjun med Karl Lindström i Uppsala nya tidning i mars 2010: “Ju stökigare desto roligare”.

Hans motto, enligt tidningen, är för övrigt: “Blunda och hoppa”.

Låter ungefär som en stridspilot som gillar hög adrenalinnivå.

Låter dessutom som en intressant person. Hoppas han tar sig för att skriva en bok om Saab om något år. Den skulle nog bli läsvärd.

Sen vore det för övrigt också rätt intressant att få ta del av om det finns något mönster i personprofilerna på alla dessa stridspiloter – eller om de egentligen bara är som alla vi andra.

Och med den saken sagd: låter inte 3.6 miljoner i årslön samtidigt som rätt billigt för en stridspilot?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat