Affärsmöjligheten i nerlagda Stockholms City

Att Stockholm växer och därför kan generera nya spännande affärsidéer men som inte har bearbetats än, är bara att beklaga. Fast hellre: att göra någonting åt. Och genom att analysera varför gratistidningen Stockholm City just nu läggs ner kan vi få idéer till hur.

Gratistidningen Stockholm City läggs ner. Trots att de hävdar sig ha 400 000 läsare verkar inte reklamintäkterna räcka. Inte heller rationaliseringar. Ägaren Bonnier har bestämt avveckling. Ser ingen potential. Men varför?

Metro har ju blivit ett lönsamt globalt fenomen. Och enligt nätet är Metros upplaga i Stockholmsversionen mindre än Citys. Vilket i och för sig gör att man kan få för sig att tvivla lite på Citys upplageprat.

Men att digitaliseringen skulle ha dödat tunnelbane-läsandet av alla oss på väg till och från jobbet räcker inte som förklaring. Reklamintäkter kommer om läsare kommer.

Staden som en affärsidé attraherar. Enligt bedömare skall Stockholm växa med ett Malmö de kommande åren. Det är en krets Stockholm City läsare, till. Ändå avveckling.

Just nu: Värtan blir Norra Djurgårdsstaden, Hammarby Sjöstad byggs vidare, Norra Stationsområdet med överdäckningar så väl som nytt Karolinska. Finns stora planer på förtätning av city. Och slussens förvandling är diskuterat igen.

Kranskommunerna: Solna har vuxit – där byggs just nu den omtvistade nationella idrottsarenan. Och södra länken har redan börjat blogga igen. Trafiken runt om Stockholm sägs vara tillbaka på samma nivå som innan biltullarna byggdes.

Så utan tvekan: Stockholm växer.

Mälardalen också: Arlanda växer med ytterligare en landningsbana och nu finns en gata i Sigtuna som kallas Pilothöjden – dominansen av vilka som bor där. Enköping, Bro, Mariestad, Strängnäs, Västerås och andra pendlar nu långväga till jobbet i Stockholm.

Samtidigt långt kvar till en global storstad. Programserien som gått på SVT gällande städer av typen Sao Paolo, Kairo, Shanghai gör att man får svårt att känna igen begreppet ”storstad” i Stockholm. Inte kunde man föreställa sig att hela stadsdelar skulle kunna hitta affärsidén ”sortera innerstadens sopor”? Men så är det i Kairo.

Globalt sett är alltså Stockholm påfallande litet – om dock: växer.

Väl medvetna om att nyheter kan tankas ner via nätet från stora globala nyhetsaktörerna, om Metros existens, hade Stockholm City den trevliga tanken att bli en Lokal spelare. Stockholmspolitiken, stockholmskändisar, kroglivet i Stockholm. Ovanpå det fanns saken att tanka ner i mobilen. Så varför gick det inte – Egentligen?

Kundsegmentering i marknadsföringssammanhang. Unga, gamla. Rika, fattiga. Kvinnor, män. Idén bygger på att vi, som företag, kan behandla en viss grupp på samma sätt. Stockholm City = Stockholmare.

Men Ytterligare en grundbult. Idén om att gruppen ”ser sig själva som grupp”. Att avgränsningen som görs är stark nog.

För några år sedan hade Gåshaga Brygga på Lidingö problem att få boende. Gjorde en drive. ”Kom till oss och titta på lägenheterna så får du även träffa Storebros lyxbåtar, Breitlings klockor och Campari”. Inbjudan togs fram genom taxeringskalendern. Så under viss inkomstnivå: göre sig icke besvär. Kampanjen byggde på en mycket gammal segmenttanke. Men hur många lever och tänker så av idag?

NKs chef berättade redan för flera år sedan att de hade problem. Illustrerat av tanken ”Vi måste lära oss förstå våra kunder på nytt. Ena dagen kommer en ung kille med slitna jeans in och köper en Rolex klocka. Nästa dag kommer en finklädd dam från Östermalm in och frågar om gårdagens bröd – med skuggargumentet: mata fåglarna”.

Saken är kanske den att Stadsbo inte längre är ett segment starkt nog.

Och i just fallet Stockholm: Är inte en Stockholmare av idag antingen en förortsbo, av typen ”Dogge Doggelito” – eller en inflyttad?

Ingen slump att flertalet tänkare börjat tala om ”Stammar av folk”. ”Harry Potter-folket”, ”Sitta på tapas-baren men absolut inte dricker en kaffe eftersom vi är konsult-folket”. Eller: ”Vi som vägrar Gåshagatanken eftersom vi inte tänker som förr-folket”.

Eller, latent: ”Vi som förvisso åker tunnelbana till jobbet, och gärna bläddrar en fysisk tidning, men absolut inte tänker på vilket stad som vi råkar bo i – folket”. Ovanpå det: ”Vi som då också faktiskt gärna Läser själva tidningen”. Upplaga är en sak: läsare är en annan.

Kanske här en nystart kan återuppstå? Om dock alltså: där uttrycket ”lokal” inte nödvändigtvis är kopplat till ”Geografin där vi bor”.

Så trots att vi Vet saken sedan länge: Dags att tänka på kunder på nytt.

Och då notera att Stockholmaren kanske har dött som segment. Trots att den samtidigt ”finns” och givetvis är intressant att fånga som kund.

Men inte så lätt som det låter. Vi sitter så gärna väldigt hårt fast i historiska tänk.

Troligen därför inte en slump att sökordet ”Customer Segmentation” ger 2131 bokträffar på Amazon. Det finns alltså idag en rätt stor flora personer som letar ”moderna segment”. Boken ”Tribes” av Seth Godin är en av de mer läsvärda. Och har redan varit så under ett antal av år.

Kanske kan passa att läsa, i stället för Stockholm City, i sommar? Sittandes på Gåshaga brygga. Eller utanför NK.

För tittar vi noga ute på stan bör väl ett antal Fortfarande affärsmässigt obearbetade ”Stammar” kunna identifieras?

Och om vi inte lyckas: Vad sägs om att ta hjälp av Dogge? Med hans förorts-, och delvis utlands-, bakgrund borde han vara rätt så bra på att se på City på ett helt annat sätt än alla oss andra som funnits här jämt.

Det är så lätt att säga att man bör se en sak utifrån. Men att lyckas på allvar med saken: det är en helt annan sak.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat