Vattenfall + Apple

Anses som renare än rent: Vatten, vatten, vatten. Anses som snyggare än snygg: Iphone, Iphone, Iphone. Men den första anses som smutsig – den andra som cool. Så den första kan lära sig massvis av den andras förmåga att branda och att utnyttja sin stad.

Ett av Kevin Kellys senaste blogginlägg är klart kul. Handlar om detta med att Apple skriver ”Designad i Kalifornien – monterad i Kina” på baksidan av sina Iphones.

Detta att Kalifornien nu är ett land – likt ett varumärke – fick Kelly att fråga om inte andra exempel finns att hitta. Och det gör det helt klart. “Designed in Vermont by Neuton. Made exclusively for Neuton in Taiwan” som ett av exemplen.

Ett underbart svar blev dock det här efter en stund:

”The oil and gas in your car where designed by Texas”.

Vilket därefter resulterade i följande ytterligare intressanta kommentar:

”Designed in Hell. Made in Saudi Arabia. Assembled at a refinery near you.”

Sådant kan man kanske le åt en stund. Eller bita sig i tummen för en stund. Beror ju lite på vem man är.

Men.

Varför är det egentligen så vansinnigt svårt att öka marknadsvärdet på en ”stapelvara” av typen Energi? Mycket energi anses så gärna som lika för oss som just nu köper den. Så visst bör intresse från de som levererar finnas att branda den el som man får – just för att särskilja sig lite. Och i förlängningen kanske också öka på priset.

Så varför inte: ”Vattenfall el – Designat i världens renaste vattenstad Stockholm, producerat med rent vatten i Älvkarleby”?

Är inte det lite charmigare än uttrycket ”grön el”?

Och om man tänker efter en stund: Det är väl inte mer konstigt än det som Apple just gör? Och de lyckas ju gå i mål med den här saken. Trots…att de monterar ihop sina Iphones hos Foxconn i Kina där det under våren har berättats om ett stort antal självmord bland personalen.

Finns väl ändå nästan ingen idag som Inte noterat vad som står på baksidan av en Iphone och blivit överraskat glad? Trots att det dessutom knappast är den sidan som används.

Så tänk att få läsa sin energiräkning på det här sättet i framtiden. Just nu är det väl bara alla dessa konstiga siffror man läser på en klassiskt tråkig ”räkning”?

Och dessutom: ett kuvert som dimper ner i brevlådan då och då – och som man öppnar och läser. Den saken har väl en rätt stor potential i att utnyttjas bättre?

Mig veterligt är ju inte ens räkningen av idag tryckt med vattenstämpel. Än mindre i blått. Och ännu ännu ännu mindre ”porlar saken som vatten” när man öppnar kuvertet.

Kanske kan ringa till Apple och be om lite designad teknik i kuvertet i framtiden?

Och tänk bara hur tyskarna skulle reagera nu när det skall lägga ner kärnkraften.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat