Quatar Airways istället för SAS?

150 senior managers från 40 flygbolag världen runt. I Paris har Skytrax delat ut priserna för årets flygbolag. Sådant spelar roll. För i förlängningen har Quatar Airways och deras VD Akbar Al Baker därmed även fällt omdömet om hur vi kunder i Sverige bör vara.

1984 blev SAS Airline of the year. Det var en global händelse av stora mått. VDn Janne Carlzon blev känd för sitt ledarskap och för Business koncept. Än idag finns hans bok om detta att köpa – och case finns på Harvard om saken. Svenska näringslivsdirektörer reste självklart med SAS.

Sedan dessa har det vänt. Direktörerna reser på annat sätt. Och man reser givetvis också i helt annan riktning. Det gör vi alla.

Vi är mitt uppe i att inse att flyget har delats i två: tunnelbanetrafik, och ett first-class-segment. Det första illustrerat av RyanAir. Det andra oftast, för oss svenskar som ens ser det här segmentet, illustrerat av Lufthansa-stil. Det företag som vi skattebetalare – som just nu hjälper SAS med att leva – kan hoppas på som köpare av SAS. För likt Saab: kanske inte så många andra som vill. Om ens dem.

Kan tänkas: vi borde nog lära att världen faktiskt har vänt, ett par varv till.

Konsultfirman Skytrax har precis presenterat listor på årets flygbolag. I lyxsegmentet: massivt från Asien. Ethiad Airways toppar på listan. Ett namn som vi svenskar knappast ens har hört. SAS finns inte att finna. I lågprissegmentet: AirAsia toppar på listan. Ett namn som vi svenskar knappast ens har hört. RyanAir finns inte att finna. På totallistan endast ett företag från Europa: Turkish Airlines. Ett namn som vi svenskar knappast ens har hört. Resten av top 10 kommer från öster.

En otroligt tydlig illustration av världens förändring. Quatar Airlines fick den stora guldmedaljen. VDn Akbar Al Baker tar emot priset på bilden och berättar sen hur man skall göra för att bli bäst.

Att befara: Just nu kanske vi har det rätt så bra med flyget i Sverige trots allt. Saken stöttat av skattebetalare. För i framtiden kanske vi antingen får pendla till Köpenhamn för att komma ut globalt, betala rätt dyrt – eller ta pendeln hela vägen dit som vi skall. Om nu SAS och RyanAir är så dåliga som Skytrax antyder vill säga. Och skattebetalarna tröttnar på SAS.

Vad betyder att anpassa sig till de som är bäst? Skytrax kan väl ändå lära oss någonting där?

Kanske sådant här:

Att i lågprissegmentet kör man fabrik. Dygnet runt, billigt huvudkontor, billiga flygplan, låga löner för piloter och andra – ungefär som på riktigt på SL? Men billigare och bättre än RyanAir.

Att i first-class behandlar man folk, på just ett firs-class-manér. Exakt rakt i motsats till SL. Man lyxar rejält. Riktigt rejält. Men bättre än Lufthansa.

Men inget av det är väl samtidigt egentligen vi svenskar som kunder? Vi är ju ”mellan-mjölks-landet” för att travestera Jonas Gardells helt underbart charmiga pjäs om just sådant.

Fast om det är sådana typer av koncept som vi sen får: då kanske bäst att vi som är kunder ändrar oss lite i jämfört med nu. Börja vänja oss helt enkelt.

Det är ju knappast alltid så att den lilla kunden som styr. Snarare den stora som styr vad den lilla sen Får.

Vi tror så gärna att de globala aktörerna som nu växer till – vill komma hit.

Kundanpassning är ett mångfacetterat begrepp. Det handlar absolut inte om att alla kunder alltid skall få det de vill. För vissa kunder kan det bli raka motsatsen.

Kundanpassning = kunder som anpassar sig, ibland.

Lika bra att börja kundanpassa sig Nu.

Det lär ju ta tid att vänja sig av med vårt SAS ute på Arlanda.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat