Digital mat

Sony tappade enormt när Playstation-användares kontokort stals i stor skala. Fler börjar använda kontanter bara för sådant. Lite som Italienska maffian var tidig med mobila kontaktkort. Men forskningen pekar mot att man nu kanske också bör se upp med sin mat.

RFID-chips tillverkas av många, tex Philips. RFID används för att följa produkter, gärna av Wal-Mart som länge varit drivande för utvecklingen. Med mängder av prylar som far runt i världen är det inte så konstigt. Här finns både en teknik och konsultbransch som växer.

Nyligen har dock forskare i London utvecklat ett nytt RFID-system. Troligen både mindre och billigare än de som vi har just idag.

Forskarna har föreslagit att det nya systemet skall implementeras direkt i vår mat. Maten kan då själv ställa in ugnens temperatur, skicka signaler när mjölken börjar ta slut och givetvis också underlätta för handlare av typen Wal-Mart. Det mesta som äts kan då kontrolleras. Då kanske smygätandet blir intressant.

Man skulle tro att saken är ren fantasi – men det är det icke. Presenterat på Natural News. Givetvis hårt debatterat rent etiskt: http://www.naturalnews.com/032600_RFID_food.html.

Bland de största problemen som finns är att hålla rätt på saker och ting. Låter enkelt för oss som inte kan. Men ett torsdagsutskick i brevlådan från ICA – där du som alltid har köpt OLW sourcream chips tillsammans med Sprite och baguette just på onsdagar, kan få ett skräddarsytt erbjudande – fordrar volymer av datakontroll. RFID och konsultbranschen igen.

Sen skall saken finnas framme på hyllan när du kommer dit och det är inte heller så enkelt. Försvinner på vägen, går sönder, tappas bort. Ovanpå det finns det svinn.

Troligen är Systembolaget bland de bättre på detta. Lagkraven är extremt hårda. Ingen slump kanske därför att bland de första svenska IT-bolagen någonsin att etablera sig på Nasdaq-börsen, Industrimatematik (bytte sen namn), använde just dem bland sina allra första viktiga kunder. Idag kan man på nätet plocka fram var en enskild flaska vin finns i butik – var helst i Sverige. Sådant imponerar stort.

Världen är full av lite oväntade marknadskopplingar.

Att utnyttja en väldigt svår kund. Inte så dumt. En klassiker på sitt sätt när man följer många företags framgångshistoria. Ericsson och Televerket, ABB och Vattenfall, FMV och Saab. Exemplen är många. En bra bok om detta är “Teknisk Revolt” av Bengt-Arne Vedin (Om AXE-systemet).

Ny teknologi skapar alltid latenta marknadsmöjligheter. Och möjligheterna blir ofta bättre om teknologin får några utmaningar på vägen. Teknologi handlar ju om att lösa problem.

Så hur skall RFID-aktörerna runda smygätar-problemet?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat