LinkedIn-kontakter auktioneras ut

Facebook borde seriöst överväga att anställda Pokemonsäljar. Dessutom sådana som hade Jo-jo när de var små. Just de vet nämligen hur man tar vara på den möjlighet som både Facebook och Google verkar slåss hårt om just nu. Och när de väl har fått kläm på saken: då blir det auktion.

Enligt Financial Times av igår: nya användare av Facebook strömmar inte in som förut. Existerande användare börjar dessutom få problem. Man vill inte öppna sitt liv på samma sätt överallt. Som i verkliga livet vill man bete sig olika beroende på vem man möter. Följaktligen har de öppnat för nischade tjänster under beteckningen Groups. Något som för övrigt redan Google har tänkt och därför lanserade Google+ den här veckan.

I grunden: ett klassiskt segmenteringsproblem för marknadsförare. Hur man skär kakan. Ett område med 51 000 titlar på Amazon. Tricket är bara Hur man segmenterar i modern tid.

Gammal och ung. Rik eller fattig. Kvinna och man. Allt sådant är många gånger rätt ointressanta grupper i nutid. Lite som folkpartisten Marit Paulsson uttryckte saken en gång när hon fick frågan om det inte var jobbigt att sitta i EU-parlamentet med alla dessa gamla gubbar: ”Spelar ingen roll – så länge de fortsätter och beter sig som kärringar”. Nog bara hon som kan gå i mål med en sådan sak. 60 år gammal valsverksarbetare som sitter i parlamentet och säger så passar knappast inte i några normala segment.

Facebook har sen upptäckt ytterligare en klassisk sak i marknadssammanhang: Inflytande är lite olika. Vissa hörs mer, andra hörs mindre. Just därför som kändisar köps till reklam: de syns ju påfallande mer än oss övriga dödliga.

Allt handlar om hävstänger.

Följaktligen har Facebook nu börjat kartlägga vilka som påverkar mest – Connectors. Identifieras dem kan man sälja annonser med högre träffsäkerhet. Kanske låta reklamaktörer köpa in sig hos dem med stort nätverk på Facebook?

Inte heller den saken är ny. Alla som haft jo-jo och sett den komma och gå genom åren – ofta med ett antal års intervall – borde veta hur det går till. Man åker till skolgården. Identifierar de som är coolast. Lär dem hur man jojar. Sen åker man hem. Just för övrigt nästan exakt som Pokemon spreds i USA. Om dock: hårt debatterat som metod.

Men så har vi alltid försökt. Och nu börjar alltså saken synas på allvar på nätet.

Nu och nu förresten. För flera år sedan träffade jag en 18-årig kille som jobbade extra som inkastare – på nätet. Hans uppgift var helt enkelt att jobba ungefär som utanför krogen på Kanarieöarna, men åt en spelsite vars namn vi alla känner till. Surfade runt hela dagarna i syfte att locka dit kunder. Digital inkastare = nygammalt yrke.

På nätet just nu leder Google kampen om antal användare. Tvåa ligger Facebook. Trea LinkedIn. Den saken förklarar varför många – inklusive undertecknad – det senaste året fått rätt många ping just via LinkedIn. De har gjort en drive för att öka trafiken. Rädda att tappa placering, kanske rent av mot trean och fyran Yelp och Four Sqare (dvs enligt FT – dessutom i USA vill säga, för i Sverige känner inte så många till just dem).

Inte alls omöjligt att man rätt snart därför kan ta betalt för att finnas på LinkedIn.

Auktionerar ut sitt kontaktnät helt enkelt.

Har man då rätt kontaktnät kan man sälja sig dyrt.

Frågan är bara vem som betalar för det allra bäst.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat