IKEAs kultur en Luciferfråga

Fick tipset att satsa på kulturfrågor.

Lät ju rätt klokt. Och. Det sägs ju ibland att ju större verksamheter blir desto svårare att påverka dem – även för chefen. Någonstans där, en del hävdar på “80-talet”, blev begreppet företagskultur allt vanligare. Sedan dess kämpas både praktiskt och akademiskt att få grepp på begreppet företagskultur. Hur bygger man det? Hur beskriver man det?

Det sk psykologiska “Lucifer-experimentet” (Djävuls-experimentet) på Standford som nu är rätt gammalt har fått sin “revival” de senaste åren (Boken om det hela finns fö som nyutgåva med samma namn). Medialt sett helt klart kopplat till de amerikanska soldaternas beklagliga beteende i Abu Graib-fängelset.

Tänk om svaren fanns där för alla de företag som har en stark Kultur?MIT-world har mängder av spännande föredrag helt gratis öppet på nätet. För de av oss som orkar längre än de 13 minuter som TED levererar. Här nedan finns tex professor Zimbardo – mannen bakom just Lucifer-experimentet. Föredraget innehåller ett flertal spännande saker, och inte alls bara om Abu Graib (vilket iofs är mycket spännande i sig). Det är rätt långt, men väl värt att se. Gripande, helt klart. Zimbardo pratar på MIT

Det kanske första tanken om klippet är kanske iofs detta med “tänk vad lite vi vet om olika saker och ting”. Vem visste tex detta med att de fängelsestraff som har utdömts var ovanligt hårt? Och vem av oss visste egentligen om detaljerna kring Lucifer själv?

En annan typ avtanke som är slående när man följer föredraget: detta med psykologi har sina begränsningar (så väl som sina styrkor). Alla kunskapsområden har begränsningar. Men det är ovanligt att de görs tydliga för oss – vilket Zimbardo just gör. Vill man försöka leva mellan olika kunskapstraditioner är nog detta med att förstå vad som ligger i varje kunskapstradition – en viktig sak.

En tredje tanke som är slående: vad skulle hända om Zimbardo utnyttjades som management-konsult för att bygga företagskultur? Finns det inte där oväntat spännande tankar att koppla?

Ser man på föredraget med “management-ögon” (och inte primärt som klokskap i psykologi) är det kanske just den tanken som mest dröjer sig kvar.

Undrar om han ens själv har tänkt på den typen av koppling?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat