Innovationsvärldens digitala solskenshistoria

De stjäl det vi har tänkt ut och sen skickar tillbaka produkter – med god marginal. Kina: kopiornas land. Det är bilden. Men nu har miljardföretaget kinesiska Sunshine visat att vi här hemma bör tänka om. Just nu om vi driver försäkringsbolag, eller ett spelföretag. Men innovationen lär gå på export långt utanför det området.

Nyligen berättas att digitala ägandedomäner till beloppet 7 miljarder bara plötsligt försvinner, på grund av dödsfall i USA. Enbart 9 % av alla engelsmän sägs ha funderat över vad som skall ske med deras digitala tillgångar när de dör. Och ja: vem har tänkt på vad som skall hända med Spotiy-kontot den dagen?

Alldeles nyss organiserade Centre for Death & Society en konferens i Bath för att diskutera frågor av typen ”vad händer med bloggar där personer har dött”, ”Mourning on Facebook” och ”vad gör man med alla dessa digitala passwords som är kopplade till kapital i olika former när personer går bort”. Målgruppen: digitala aktörer, forskare – många.

Nya typer av frågor ställs – eller rättare sagt: gamla typer av frågor i ovan kontext. Varken rättssystemet eller privata aktörer är riktigt med i det som sker.

Nu har försäkringsbranschen fått sig en riktig funderare. Tack vare en ny typ av försäkring lanserad av det kinesiska försäkringsbolaget Sunshine Insurance. Produkten kallas för “Virtual Property Insurance”.

Försäkringen är till för att du skall få hjälp vid rättsproblem kring dina digitalt ägda ”spelområden”. Du kan få hjälp att bråka med andra spelare tex om du har sålt en digital markplätt men inte fått korrekt betalt. Beloppen för sådant kan vara höga idag. Så höga att det ju inte var så länge sedan som en ung amerikansk kille fick en riskkapitalist att investera i hans digitala ö. Och sedan fick påfallande bra avkastning också för saken. Den ön var en populär och viktig sak i just det spelet – för alla andra som spelade. Han kunde helt enkelt ta riktigt bra betalt för sina besök.

Sunshines produkt är lanserad i samverkan med spelföretaget Gamebar (också kineser). Gäller visst i ett första skede enbart för 3D spelet Juxian – men lär säkert expandera om det slår väl ut. Den dagen: långt bortom spelbranschen att anta.

Vem har egentligen sagt att Kineserna inte kan vara innovativa?

Har vi helt glömt bort vilka som Egentligen uppfann krutet, postväsendet, boktryckarkonsten, sedelsystemet etc?

Den som vill veta mer sägs kunna få information via http://www.sina.com.cn/. Men det fordrar ju givetvis då att man kan läsa det som står där – eftersom det är skrivet just på det språk som uppfunnits för väldigt länge sedan men få av oss kan (av oss boende just här i Sverige alltså). Alternativt finns en hel del berättat att hämta just här.

För övrigt borde kanske sånt här ingå som tanke i den svenska regeringens kommande Innovationsstrategi.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat