Annons för Google och Motorola

Google presenterade i förra veckan att de avser att köpa Motorola Mobility för 12.5 miljarder USDollar. Många har lyft på ögonbrynen och frågat sig varför. Andra har snabbt givit ett “svar”. Vanligast har kanske varit att hävda att Google nu köpt på sig en viktig patentportfölj. Men är det verkligen så enkelt?

Det är förhållandevis allmänkänt att mobiltelefonvärldens olika aktörer (Apple, Microsoft, Samsung, Google, Nokia etc) är inblandade i en stor patenthärva där alla mer eller mindre stämmer varandra. Det är också relativt känt att Google finner en viss glädje i att licensiera ut sitt operativsystem Android till mobiltelefontillverkare av typen HTC.

Men varför köpa på sig Motorola Mobile?

För att bli hårdvaruleverantör? Få tag i flera patent?

Den här frågan har – och lär över en tid framöver fortsätta att – generera många funderingar. Och dominoeffekterna i det som tänks kan bli oväntade. Exempelvis steg Nokias aktier samma dag som köpet offentliggjordes – med argumentet att andra mobiltillverkare, som använder Android, nu hellre skulle börja vända sig till tex Microsoft, vilket redan Nokia har gjort.

Något lite mindre allmänt diskuterat verkar dock vara den kanske allra enklaste tanken att Google vill fortsätta att säkra sin huvudintäkt: annonsmarknaden. En marknad som allt mer börjar bli mobil och allt mer flyttas över till mobiltelefoner.

Motorola Mobile är dessutom en av världens största tv-box-leverantörer. En redan existerande annonsmarknad och som allt mer börjar likna ett sökmotorgränssnitt. Tänk att få in Android där i framtiden.

Så det kanske inte är primärt är för att komma åt patent – kanske inte heller för att kunna bli en framtida hårdvaruleverantör – som affären görs. Även om det skulle kunna vara trevliga bonuseffekter. Utan det kanske helt enkelt bara handlar om att köpa en framtids-option på den klassiska annonsmarknaden.

Frågan lär fortsätta att tänkas av många.

Oavsett hur man sen vrider och vänder på saken kan dock konstateras: sällan sker affärer som är så här intellektuellt lockande att försöka förstå. För den som orkar finns ju en möjlighet att tillämpa nästan hela den existerande tankearsenalen av marknadsförings- och strategimodeller och på så sätt ständigt upptäcka något nytt spännande.

Lite förvånande dock kanske att inte alls många analyser – hittills – tillämpar de klassiska “schack-spels-metaforerna”. För om så gjordes kanske man lika gärna kunde förstå affären som ett svar på “Något som var möjligt – och varför inte göra det bara för att säkra att ingen annan skall göra det – vem vet vad som kan ske i framtiden”.

Hindra Facebook att köpa dem tex.

Det är väl ingen helt galen tanke?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat