Sveriges sämsta kund utsedd

Tidningen Chef har nyligen utsett ”Sveriges sämsta chef”. Tänk nu om marknadstidningen Resumé skulle få för sig att dela ut priset Sveriges sämsta kund. Hur skulle kriterierna för att få det priset se ut?

Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm har nyligen utsetts till Sveriges sämsta chef. Valet är baserat på en summering av poängsättning av följande parametrar: Ledarstil, Delegering, Beslutsfattande, Rekrytering, Kommunikation, Konflikthantering, Motivation och Personlighet. Totalt fick Holm 13 av 40 möjliga poäng och med det anses han ha vunnit priset. Bedömningen presenteras av tidningen Chef som berättar att det hela baseras på ”gedigen research och intervjuer med en mängd personer – alltid minst tjugo – som arbetar och har arbetat med den berörda chefen” för att citera tidningens egen presentation av det hela (Artikeln i Chef).

Intressant tanke att försöka sig på konsten att utse Sveriges sämsta chef. Om dock i sak kanske inte mer radikal än att ge sig på konsten att utse Sveriges bästa chef – vilket ju också görs ibland.

Men…

Man kanske samtidigt skulle kunna föreställa sig att personer som tillsätter en chef, de som definierar själv uppdraget för chefen i fråga, skulle vara minst lika intressanta att använda som utgångspunkt för bedömningen som medarbetarna själva. För det är väl mer eller mindre tydligt att det är just ur ett ”medarbetar-perspektiv” som det här priset har givits? Kort sagt: Det är medarbetarna som anser att det här är en bra, eller dålig, chef.

En parallell tanke kan prövas. Hur skulle vi göra för att utse Sveriges sämsta kund? Vore kriterierna för en sådan utnämning tex ”att strunta i att betala trots att man fått fakturan”? Och vore det rimligt att bedömningen av den saken i huvudsak skall göras av leverantörerna i fråga – dvs de som skall få betalt slutligen?

Kunde man då rent av göra en sådan sak samtidigt som att helt bortse ifrån om leveransen har skett enligt överenskommelse eller inte – tex om produkten var av erbarmlig kvalitet? Eller om fakturan var skickad till Kina där man förväntar sig helt annat kredittid än tex i Sverige?

För att uttrycka det så klart som bara möjligt går: Är det inte rimligt att även de/det perspektiv man kan ha på att ”tillsätta en chef” finns med i själva utnämningen? Kort sagt: Vilket uppdrag man har som tillsatt chef torde väl vara minst lika relevant att studera om man vill bedöma en bra, eller för den delen dålig, chef, som att se saken ur ett medarbetarperspektiv?

Det kan väl ändå inte per definition vara så att sådant som ”mycket” delegering, ”mycket” kommunikation i sig är ett rent självändamål?

Det beror väl på vad man har till uppgift att uppnå som chef?

Lite – för att inte säga mycket – distans till själv utnämningen av Holm bör man nog ha.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat