Årets Oroligaste PR-stunt?

”Vill man utmana Apples Ipad om uppmärksamheten får man sätta en saftblandare på huvudet och skrika som en stucken gris”. Citat Computer Sweden angående den här annonsdriven från Samsung Galaxy Tab. De har mycket mer rätt än de tror.

I teoriernas värld finns tankar om hur världen fungerar. De kallas modeller. En klassisk sådan är AIDA-modellen. Vi skapar Attention, därefter Interest, sedan Desire och slutligen Action – kunden köper. Det är så vi gärna föreställer oss att köp går till, och följaktligen, som en naturlig konsekvens, försöker en hel del marknadsförare skjuta in sig på att skapa Attention. Får man inte det får man ju inget av det där andra. I flera avseenden har de en klar poäng med den tanken. Och här någon stans kan vi placera in stora delar av den reklamvärld som vi lever i idag.

Den här annonsen tror Samsung på. Galaxy Tab 10.1 säljs med hjälp av en topmodern cykel, helt i kolfiber. Där cykeln är tillbehöret – och inte tvärtom – om saken förstås rätt.

Annonsen har skapat uppmärksamhet. Senaste numret av Computer Sweden, 7 oktober 2011, beskriver det som årets roligaste PR-stunt. Även de ler åt saken – ifrågasätter lite ironiskt vad själva kopplingen mellan produkterna består i. Men likväl. Uppmärksamhet uppnås. Och det är knappast troligt att Samsung själva inte väntade sig annat. En rimlig gissning är att Samsung är förhållandevis medvetna om vad de gör.

Men.

Antag att vi på fullaste allvar trodde att den sk AIDA-modellen var synonym med hur verklighetens köp går till. Modeller är ju egentligen bara modeller – som i bästa fall avbildar något relevant från verkligheten, men inte för den skull fångar in livets alla komplexiteter. Antag sen att vi också antog att just den här annonskampanjen fungerade som Attention-drivare. Kanske att den till och med var så bra att den skapade Intresse. Och att vi därför som tänkbara kunder började surfa runt lite för att få veta mera om Tab 10.1. Vi har så smått börjat fundera på att köpa saken kanske.

Om så skulle vi som tänkbar kund i den här modellens värld vara framme vid frågan om Desire. Och fick då säljaren bara till just den saken så skulle en ny kund uppstå. Vilket ju är marknadsförarens jobb att bidra till.

Påverkar annonsen vår Desire? I tankemodellens värld skulle den nog inte göra det. Tankemodellen är linjär och det som skedde under vårt mentala steg Attention låg ju innan i tid – lite av en historisk sak mao. Så skulle nog en tänkare kunna få för sig att tänka. Den tänkbara kunden har så att säga lämnat den saken bakom sig och är nu inne i nästa steg – då man vill fördjupa sig och bekanta sig mera med produkten i fråga. Annonsen är släppt bakom oss helt enkelt.

Problemet är bara att i mitt huvud är inte världen uppdelad i steg som inte påverkar varandra. Det som skedde innan ligger kvar i mitt huvud. I mina tankebanor hoppar jag dessutom fram och tillbaka och de olika delarna av mitt huvud påverkar varandra.

Följaktligen sitter jag just nu fast vid att fundera en stund på ifall att den här annonsen ökar – eller rent av minskar – min Desire-känsla.

Jag cyklar en del i stan. Har en gammal cykel för att inte få den stulen. Det vore säkert trevligt med en modern cykel – om jag fick den gratis. Problemet är bara att det inte finns några gratisluncher. Kampanjen har säkert kostat en slant. Så jag tänker lite som: Tab 10.1 kanske är bra. Men kan jag inte slippa betala för cykeln och få den billigare istället? Och skall jag köpa en cykel då vill jag dels inte ha en vit, dels köpa den någon annanstans än hos Samsung. Ovanpå det skulle jag vara rädd för att ha en lyxig sportcykel som bara blev stulen.

Men om jag bara kunde få cykeln – och gratis – så ja, tack.

Sen tänker jag att de som är kunniga sportcyklister är det just en sån här cykel som de vill ha?

Ovanpå det undrar jag sen lite också varför Samsung inte ägnar sin energi åt att göra bättre Tabbar istället för att som nu: syssla med cyklar.

Jag själv har just nu ingen Tab. Har funderat på saken. Men har inte riktigt sett poängen ännu eftersom jag redan har ett stort antal bärbara datorer och en bra fungerande smartphone. Även om ja: I sängen på kvällen blir det lite för varmt med laptopen – och smartphonen ger allt lite för liten SVT Play-skärm. Så det blir nog framöver.

Fast ändå: med hjälp av den här annonsen tänker jag att det där “framöver” – nog flyttar sig lite längre fram. Framför allt om jag måste ha en cykel i sängen samtidigt. Jag bor så pass stort att jag inte tvingas ha cykeln i sovrummet – och det är rätt skönt.

Modeller och deras tillämpning är en komplicerad sak. Attention ja – men…

Eller för att citera en personligt nybliven kul, kreativ, klok och dessutom nyfiken bekant Martin Deinoff, Senior Vice President på det spännande företaget Creuna:

“Är det inte bättre att vara bra – istället för att försöka få oss att försöka tro att vi är bra?”

Vill man höra honom utveckla den saken rekommenderas definitivt det här klippet från Webbdagarna i Göteborg. Detta i väntan på att ryktet om att han just nu skriver en bok om saken realiseras.

Annonsen från Samsung har skapat uppmärksamhet. Den var lite kul också.

Men Rätt uppmärksamhet?

Och prisvärd?

Själv känner jag mig lite orolig för de frågorna.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat