Att Wordfeud köpte upp Scrabble

Vi närmar oss ett läge där den digitala världens styrka väller både över och in i den verkliga världen. Nu senast med hjälp av den 28årige norske IT-teknikern Håkon Bertheussen.

Det senaste halvårets appfenomen ”Wordfeud”. Spelet väl spritt och många frågar sig varför. Men, om man ser till oss som delar av vår tid finns i kundsegmentet ”mikrosemester” känns det rätt självklart egentligen. Att med hjälp av bokstäver leta ordmönster verkar passa sig relativt väl för just en 5-minuters-semester. Lägg ordet skicka sen bollen vidare till motståndaren. Däremellan reklam. 5 minuter är lagom tid för att avsluta sin del i det hela. IDG hävdade i september att närmare 700 000 svenskar har laddat ner Wordfeud. Hur många har Alfapet?

Håkon Bertheussen, den 28årige norske IT-teknikern som byggde Wordfeud sägs numera tjäna ca 2 miljoner i månaden på sin skapelse (spelet är som gjort för annonser).

Senaste halvåret har det skrivits mycket om Wordfeud – inte minst av de av oss som är intresserade av språket. Dagens Nyheter toppade kultursidorna med en diskussion om Wordfeud-fenoment för en tid sedan och diskussionen går het om vilken ordlista som skall gälla. I dagsläget finns ord av typen ”S-som ändelse” som godkänns att lägga medan andra klassiska ord inte alls accepteras. Att konstatera att ordlistan bakom Wordfeud inte är helt perfekt. Och vad det gör med vårt språk i längden kan man ju undra. Å andra sidan har redan SMS och annat ändrat vårt språk.

Ordlistan som används sägs vara ”Den stora svenska ordlistan” eftersom svenska Akademien inte ville licensiera ut sin (Även om den ständige sekreteraren Peter Englund säger att så inte riktigt är fallet). Det kan uppröra. Å andra sidan finns redan ”cheat-funktioner” att hitta på nätet (digital hjälp att hitta det ord som ger allra högst poäng i det läge man har i spelet). En av dem, wordfinder, fick rättsliga problem.

Man kan dock undra hur det kommer sig att det skall behöva vara en ung norrman som utvecklar saken – dessutom som hobby i början. Och inte Alfapet själva. Eller Scrabble som det egentligen heter.

En del insatta tror dock att rättstvister är att vänta. Kanske att Alfapet redan bestämt sig för att stämma Wordfeud för varumärkesintrång (eller redan gör?). Likheterna är ju uppenbara. Andra tror att användningen av ordlistan bakom Wordfeud – vilken den nu är – också kan komma att bli föremål för rättsliga ingrepp. Framtiden får utvisa. Precis som framtiden får utvisa om Wordfeud kommer att säljas – och ägaren bakom bestämmer sig att casha in, innan problem uppstår med de stora drakarna i branschen och/eller att användningen går ner. Medeltiden 30 dagar för en app innan den sakta börjar dö ut i användning gäller säkerligen fortfarande (om dock givetvis med undantag av typen Angry Bird). Eller kanske han rent av föreställer sig att Wordfeud skall bli så pass starkt att det långsiktigt kan bli en produkt som överlever i konkurrensen med Alfapet (som om det vore en konkurrent i segmentet mikrosemester).

En av de mest intressanta sakerna kring wordfeud är dock det rykte som går, nämligen att det numera går att köpa produkten ”Wordfeud IRL” på Akademibokhandeln – där IRL alltså står för ”In real life” (om vi inte redan nu visste). Egentligen är det alltså ett klassiskt Alfapet men skyltas alltså i lokal Akademibokhandel på berörda sätt. Då kanske även försäljningen av Alfapet har gått upp nu (jag har inte kollat).

När Virtual reality-spel började slå igenom bland ungdomar uppstod ett snarlikt uttryck. Det skedde ungefär samtidigt som många kända musiker började spela ”unplugged” – dvs akustiskt. Uttrycket blev lite av ett skämt. ”Vet du vad VR unplugged är för något? Svar: Verkligheten.” Datanördar gillar sådana skämt.

Den här typen av språkvändningar verkar dock bli allt vanligare. Det illustrerar att den digitala väller in i den fysiska världen. Kan det komma att medföra att vi kommer se allt mer produkter och tjänster som i första hand utvecklas digitalt – och därefter i en ”fysisk värld”? Det känns troligt.

Om så skulle man kunna se detta som en mätare på den digitala världens styrka i förhållande till styrkan i den gamla vanliga fysiska världen som vi känner sedan gammalt. Och följaktligen skulle man då kunna fundera en stund på om det inte börjar bli Riktigt viktigt för alla de klassiska industriföretagen att bry sig om vad som sker just i den digitala världen. Inte viktigt – utan Riktigt viktigt.

För det vore väl ändå lite pinsamt ironiskt och komiskt om det till slut blev Wordfeud som köpte upp Alfapet och inte tvärtom?

Redan 1948 hade Alfred Butts ide blivit varumärket Scrabble. Wordfeud har faktiskt bara funnits sedan 2010.

Kan verkligen den digitala världens styrka slå ut den fysiska världen så fort?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat