Det nya affärstänkets mastermind

Managementgurun Michael Porter ger 36 miljoner träffar på Google. Men varför kan man inte få veta hur många träffar man får på den kinesiska sökmotorn Baidu?

Genom världshistorien har det nog nästan alltid varit i kulturer med god ekonomi där det ”stora tänkandet skett”. Det handlar om att ha råd med tillräckligt många som går och tänker. Aristoteles, Sokrates, Platon etc kom knappast från den outvecklade ekonomin Sverige. Och att begreppen Debet och Kredit, så väl som ordet Banktrutt, stammar från den blomstrande Italienska ekonomin en gång på världen – inte heller det någon direkt slump.

Ända fram till världskrigen hade tyskland enormt stor ekonomisk betydelse för Sverige. Ur det följde att vi importerade begrepp, så väl som managementtankar, den vägen. Blotta existensen av ordet ”företagsekonomi” kommer den vägen.

Sen blev det en amerikanisering av oss – ekonomiskt så väl som därefter tankemässigt. Så idag är det mer eller mindre en självklarhet att exceptionellt mycket av management-tänket kommer den vägen. De gurus och böcker som talas kommer till oss gärna rent fysiskt med hjälp av amerikanska Amazon dessutom.

Få universitetsstudenter i Sverige, så väl som för övrigt i stora delar av Europa, har därför inte hört talas om Kotlers 4Pn eller för den delen Porters 5 forces. För att nämna några lysande namn på den här scenen. Och säga vad man vill men deras tänkande har helt klart haft stor effekt på världens företagande. Det måste ju finnas miljoners affärsmänniskor av idag som tänker i de banor som de har snitslat för oss. Att just dessa är lysande namn på den här managementscenen kan man dessutom observera bara genom att räkna antalet sökträffar de får på www.google.se. Eller för den delen tanka ner ett antal kurspek från världens prestigefyllda universitet och deras kurser i Marknadsföring. Världens kurslitteratur är full av de här två.

Den kinesiska sökmotorn www.baidu.com verkar däremot inte delge den typen av data. Kanske för att jag gjorde fel när jag prövade från mitt köksbord i Stockholm i morse. Eller förstår jag bara inte hur jag skall göra för att få svaret? Eller är det rent av så att kineserna inte vill blottlägga sådant för sina användare.

Fast nu slog det mig: de klassar kanske inte själva frågan som intressant nog att kunnas besvara. Kanske inte finns så många kinesiska baidu-användare som egentligen undrar den här saken.

Här en bild jag tog från bokhandeln på flygplatsen i Peking förra året. Taget från hörnan för Managementlitteratur. Porter ligger snyggt och prydligt att köpa för den som är intresserad. Jag blev inte förvånad, även om jag undrar hur många som egentligen köper den.

Men vilka är alla de andra som ligger där runt om? Jag bläddrade i några av dem men kunde ju inte förstå ett enda ord.

Slutade med att jag köpte med mig Konfucius på engelska. Betraktar den första satsen i hans mest kända verk som så kul och brta att jag bad en kaligrafi-konstnär skriva av den så jag kunde ta med den och hänga på kontoret – där den numera hänger som en bra påminnelse:

”Isn´t it a joy to constantly learn and review” – står det. Fast med kinesiska tecken förstås.

Någon som förresten vet vad de asiatiska motsvarigheterna till Kotler och Porter egentligen heter?

Och vad tänker de på?

Skulle bra gärna vilja ha den personen som gästföreläsare för mina studenter i vår.

Och lära känna personen nu innan hon/han blir så upptagen att lilla jag blir totalt ointressant.

Vänner skall man ju skaffa sig innan man behöver dem.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat