Köp dina vänner på nätet

Få personer går på hyckleriet när en okänd person ringer oss och ber om en affär – genom att låtsas att man skulle vara vänner trots att man inte känner varandra. Företaget Ericsson vet den självklara saken att vänner, det skaffar man långt innan man behöver dem.

Vi tror kanske gärna att relationer och sånt kanske inte har så mycket värde i affärslivet. För vi svenskar är ju så rationella att det inte skall spela någon roll vem jag är – jag är ju en representant för något (tex där jag är anställd) och då behöver jag väl inte gå på de där kalasen som bara tar tid från jobbet? Något som för övrigt Percy Barnevik, gamle ABB-chefen, ger uttryck för i helgens DI-bilaga där han intervjuas kring sin kommande memoarbok (som fö säkert blir spännande läsning).

Pyts kan jag säga om det för egen räkning och erinra om när kollegan Bo för närmare ett decennium sedan nästan missade en fler-miljonersaffär genom att råka ta med ”fel fotbollsspelare” på ett fullständigt oviktigt Fotocollage som ingick i en leverans gentemot Italienska Fiat. Fiat finns i Turin. I alla italienska städer finns det ett fotbollslag som är viktigt. Vill man göra affärer där måste man veta vilket det är. Och inte tänka på spelare från fel fotbollslag. Herregud vad det var nära att den affären gick i diket. Det blev ett fruktansvärt liv hos Fiat av det.

Den satsning som Ericssons relativt nyligen har gjort på den här stora History Siten är i skenet av den här typen av tänk påfallande intressant (tack Fredrik för uppmärksamheten om saken). Där kan man både läsa och se bilder av Ericssons tidiga relationer med Kina. På just den här kan man se en kinesisk delegation besöka Ericssons huvudkontor redan 1906. Det var rätt länge sen de började bli vänner!

Känns helt uppenbart som en klok satsning av Ericsson när man tänker en stund. På det här sättet visar man ju upp att man egentligen alltid haft goda relationer i Kina. Att bekräfta sin vän, inte så dumt. Och kanske framför allt inte om vännen är av det slaget att han/hon själv tänker i mycket långsiktiga vänskaps-bands-termer.

I Kina är kultur och historia rätt viktigt för vänskap.

Låter som att det är dags för att återuppta de gamla historiska bildningsresorna igen. Kulturresa till Wien, Venedig, Florens. Läsa historia. Gå på museum. Se Kinesiska muren, Opera och annat.

För säga vad man vill: den här typen av kunskap får man väl ändå inte genom att läsa dagens Managementlitteratur?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat