Steve Jobs varumärkesintrång

Nice to have. Verksamheter av idag beskrivs så ibland – trots att de helst vill ha fans. Trampar man då rakt in i kundernas vardagsrum med hjälp av en Apple-kartong – just precis: kartong – kan hjälp finnas att få.

Halvljumma kunder kan ha fel när de säger så här. De som kallar en sak för ”nice to have” har ju kanske inte tagit sig tiden att se in i djupet på den verksamhet som de därmed bedömer – dessutom i sådana här svepande och mellanmjölkslika termer.

Men. Det spelar inte så stor roll. För ser kunderna saken just så, så gör de.

Samtidigt behöver man kanske inte bli upprörd. Det finns ju mängder av saker som inte ens noteras i bruset. Att vara ”nice to have” är väl bra mycket bättre än ”un-noticed”? Dessutom finns väldigt många saker som vi faktiskt köper just för att vi är väldigt nöjda med att de är ”nice to have”.

Själv köper jag ofta kläder, till och med bilar, på det sättet. Det är svårt att få mig mer engagerad än så, över huvudtaget, för allmänshopping av kläder eller olika typer av bilar. Bilar och kläder tillhör helt enkelt sådant som inte ligger speciellt högt upp i kurs i mitt liv – till skillnad tex från familjen, en starkt berörande film eller ett spännande samtal över en kaffe med någon person som kan göra mig nyfiken. Sånt kan jag ägna orimligt mycket tid åt istället. Framför allt om de här sakerna kan kombineras i ett och samma paket.

Visst har jag sen, om jag ställs i hörnet, lite synpunkter på kläder och bilar. Jag kan tex inte tänka mig en Mercedes – för det hade min far. Men jag kan inte heller tänka mig en Hummer – för den anser jag som alldeles för dryg. Och det är klart jag har kläder på snarlika sättet. Jag värnar både mitt eget varumärke, och mina behov – i alla fall lite.

Men det är faktiskt en hårfin skillnad, för mig, och lite av en slump, för mig, om jag har en Volvo eller en Toyota. Om sedan någon gjorde en psykologisk analys av det här, och upptäckte att jag är komplexare än så – så kör i vind för det. Jag kan säkert både analyseras och karaktäriseras bättre än så här genom en klok utomstående analys.

Med det inte sagt att jag är konsekvent. Jag är tex rätt begeistrad av just Tissots klockor till skillnad från andra. Eftersom jag fick en sådan av min far vid ett speciellt tillfälle en gång är jag emotionellt kopplad just dit. Och jag vill också hålla kvar vid min Mac – även om jag egentligen inte kan förklara för någon varför. Jag kan inte ens berätta vad min Mac har för ett emotionellt värde för mig längre – trots att jag har försökt flera gånger. Det kunde jag däremot tidigare om åren. Då kunde jag prata mig varm om Macens grafik, design och innovation.

Anta nu att man ville ta en kund just från steget ”interested och nice to have” ett steg vidare. Man vill ha de som är ”desired” – för att likna terminologin ifrån den klassiska ”säljtrappan” (Attention, Interest, Desire, Action). Vi vill alltså få ”Fans”. De som kan tänka sig att köpa lite mer. De som berättar för andra att ”det här – det bara Är något som du måste ha”. Hur får vi till det?

Hur gör vi ”som Apple har gjort” skulle säkert många av oss tänka just nu.

Det sägs att Apple egentligen aldrig intresserat sig för marknadsundersökningar. De sägs sällan ha frågat vad kunderna vill ha. För det är ju klart att kunderna inte vet vad de vill ha.

Men däremot vet kunderna svaret på om de vill, eller inte vill, ha en sak, när de väl fått den. De ville ha Ipods, Itunes, Iphones och Ipads när de väl fanns.

Nu är det säkert en myt att Apple aldrig har intresserat sig för sina kunder. De har med all sannolikhet intresserat sig för sina kunder Ovanligt mycket. Men kanske inte på det traditionella ”säg-oss-vad-ni-vill-ha-sättet”. Apples har säkert varit bra mycket klokare än så.

Apple har troligen istället själva funderat extremt mycket på vad kunden där ute ”behöver för att bli ännu gladare än vad den redan är”. Det är väl i många stycken just den kundrepresentanten som Steve Jobs själv fungerade som.

Varför skulle han annars ha brytt sig om kartongerna till Iphones så till den milda grad som han gjorde – trots att många runt om honom ansåg att tunn (istället för kraftig, och dyr) kartong var alldeles gott nog? Han tyckte troligen att han själv inte skulle vilja ha en tunn och sladdrig kartong helt enkelt för en så pass fin telefon.

Den kartong man får vi ett köp är alltså väl värd att notera. Den är påfallande dyr, avancerad, och tog bra stund att utveckla.

Det var en bekant som lärde mig att förstå svårigheten i att dra upp fodralet ur botten på kartongen. Passformen är viktig. Betänk sen då vad som händer med kartong som transporteras världen över där temperaturen kan variera kraftigt. Att få till bara den lilla saken är rätt svårt. Inte minst om man sen samtidigt skall anlita ett stort pappersbruk som vill spruta ur sig kartong “in mass” och knappast tänker på millimeterpassning.

Kan de på Apple därmed ha varit rent allmänt ”nice-intresserade” Själva av sin verksamhet för att hålla på så här? Knappast.

Och här ligger nog en rätt viktig lärdom som kan dras. Att lyckas förutsätter alltså att man själv älskar sin sak och ser den som viktig.

Vikten av viktighet torde med andra ord väga rätt tungt nuförtiden. Eller för att travestera en Bond-film: From interest with love and importance.

Och sådant smittar sen av sig – om man har lite tur, och träffar rätt.

Men det förutsätter nog dock att man faktiskt också Står för någonting. Detta sagt med en erkännandetanke tillbaka till Steve Jobs integritetsnivå.

Då får man räkna med att det kan bli lite jobbigt ibland. Om man bestämmer sig för att Stå för någonting alltså.

Men vem har sagt att det skulle vara lätt?

Fast med närmare eftertanke. Nu vet jag varför jag vill behålla min Mac. Jag har helt enkelt inte haft något emot att en person som Steve Jobs har gjort så pass djupt varumärkesintrång mitt i mitt vardagsliv. Snarare tvärtom faktiskt. Jag gillar att känna mig lite besmittad av hans integritet. Och ju mer jag tänker på den tanken desto bättre känner jag mig.

Och tänk om ett kläd- och ett bilföretag hade haft samma fräcka integritetsnivå att vilja göra det samma.

Bra synd förresten att jag inte har kartongen kvar längre. Symboler är viktigt.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat