Tekniklöst kundorientering

Pratar om saken? Blandar in själva kunderna i saken? Så hur gör man för att kundorientera sin organisation? Varför inte istället investera sig tungt i teknik?

Det har länge varit en framgångsrik affärstanke att åka till USA. Sätta sig där och titta. Därefter plocka hem nya koncept till Sverige. Tjäna en peng.

Har länge trott att den saken, i alla fall delvis, borde byta riktning. Med den enorma mängden Kineser som nu finns i en marknadsekonomi borde en hel del kul finnas att hitta där borta. Sen ta med hem och tjäna en peng.

Hittade den här lilla tekniska manicken redan på flygplatsen i Peking för något år sedan som man ser mitt på bilden. Man förväntas beskriva hur man upplever kundmottagandet av passkontrollanten. Glad gubbe och feedbacken blir positiv. Sur gubbe och kanske personen får byta jobb redan i morgon.

Sen dess presenterat den här tanken om att ”varför inte ta hit den till Sverige” ett stort antal gånger. De flesta som hör blotta tanken att tex den allmänt sura kassapersonalen i en dagligvaruaffär på det sättet skulle kunna lära sig kundbemötande lyfter på ögonbrynen. Så kan man väl inte göra i vårt land? Ändå kan de flesta vara överens om att det vore trevligt med gladare kassörsmottagande.

Och nu, äntligen.

Den här bilden från Östra Station i Stockholm är tagen av Fredrik Lagergren. Manicken finns vid ingången till Roslagståget. Man trycker på den knapp som man menar passar in på hur man blivit bemött.

Undrar vad mer spännande Asieninspirerade affärstankar vi kan få lagom till jul.

Snabbmatskedjan Lucky Noodles kanske?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat