Quantas investerar i Twitter

Vi Twittrar oss fram till en ny värld. Och gör vi det med hjälp av just nyss pågående flygbolagsaktiviteter kan resan dit kortas en del.

Två berättelser i helt olika riktning hämtade från Twitter-världen.

Historia 1:

Quantas körde i förra veckan en kampanj via twitter i förhoppningen att engagera sin potentiella marknad – och återskapa förtroende på grund av nyligen inställda flygningar. Skicka in din ”dream inflight experience” och vinn ”Quants förstaklass-pyjamas” var tanken. Berättelsen finns att läsa på http://www.economist.com/blogs/gulliver/2011/11/qantas.

Men.

Många tyckte att både priset var larvigt och att detta var ett ypperligt tillfälle att klaga på företaget. Så istället för att berätta glada historier skapades en massiv gnällkampanj med som värst 25 tweets per sekund. En kritisk svallvåg uppstod helt enkelt.

Stor negativ effekt istället för väntad positiv sådan. Stackars Quantas.

Historia 2:

Flygbolaget X ger numera kunder möjlighet att beställa sin flygmat i förväg. Dessutom kan man ha Wi-Fi under flygning.

En kille som flög nyligen blev kraftigt irriterad på att hans beställda smörgås dröjde. Skickade ut saken på Twitter.

Men.

Flygbolaget X, som hade personal ute på Twitter, hittade saken. Skickade info till planet. Och helt plötsligt kom piloten själv fram till killen och sa: ”Jag hörde du har fått vänta rätt länge på din smörgås. Här, ta min istället”. Killen skickade därefter ut stora hyllningar av X på twitter.

Stor positiv effekt istället för väntad negativ sådan. Grattis till flygbolag X.

Kommer inte ihåg riktigt men tror att X kan ersättas med Virgin.

Det är sedan länge en hårt diskuterad sak att hastigheterna ute på nätet är enorma. Det kan gå enormt fort upp, precis som ner. Det är svårt att då hänga med. Å andra sidan går saker över rätt fort också just på grund av det.

Ordet ”Kontroll” är dock ett ord som idag byter karaktär. Och det är intressant!

Chefer har inte kontroll över sina anställda på samma sätt som tidigare. Företagen läcker som såll på information. Anställda kan många gånger veta betydligt mera än chefen. Hur kontrollerar man dem då? Ja, inte på samma sätt som tidigare i alla fall.

Och snarlikt sker nu på marknaderna.

Den verktygslåda som länge tillämpats inom marknadsföringsområdet ser ut att vara i omstöpning just på grund av detta. Det går inte på samma sätt som tidigare att tänka sig en lång tankeresa och utveckla en affärsplan. Därefter ett långt marknadsundersökningsprojekt. Och slutligen en väl drejad massiv – dessutom ensidigt riktad – marknadsföringskampanj. Man måste istället, och kan för övrigt på helt annat sätt än tidigare, experimentera sig fram. Vissa saker fungerar, andra inte. Man ändrar och prövar. Ändrar igen. Lär sig på vägen.

Det är för många marknadsförare en helt annan värld än tidigare.

En mental omställning helt enkelt.

En inte helt dum början på en sådan resa är att själv skaffa sig ett twitterkonto och se vad som händer där ute. Det mest naturliga sättet att försöka att lära sig en (delvis!) ny värld är ju att delta i den.

Quantas gör säkerligen bättre ifrån sig nästa gång.

De har säkert också nu lärt sig läxan att aktivt organiserade feedback-loopar på nätet. Det är dessutom inte så dyrt. Men fordrar att man har tänkt på saken.

Vill man ha, i alla fall en viss, kontroll i den värld som vi nu lever i måste man agera annorlunda än tidigare.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat