Enklare fötter i App-träsket

Hur kan man gå i mål med att döpa ett företag till Übermind, driva saken med framgång – och sen dessutom lyckas bli uppköpta av en så etablerad global kunskapsspelare som Deloitte? Var inte tanken att det var just Deloitte själva som var ”übermind”?

När internet var lite nytt dök det upp ett stort antal nya konsultföretag. I början var det inte så många som brydde sig – sen började kunderna köpa allt mer av HTLM-hackade sidor. Då började saken bli intressant, även för de som först inte brydde sig alls.

Efter en stund började också de gamla konsultbolagen att bry sig. Etablerade IT-konsulter, så väl som Managementkonsulter, Reklambyråer, även andra typer av företag, gav sig in i leken. En del med framgång. Andra med mindre framgång. Ett stort antal civiltryckerier försökte – men det gick inte så bra. Ett stort antal reklambyråer försökte – en del lyckades riktigt bra.

Ett litet problem sen i sammanhanget var att de här nya internet-konsultbolagen inte var helt enkla att beskriva. Var de konsulter eller inte? I så fall: vilken typ av konsulter? De var lite av varje – ovanpå det sen en dos av något eget. Så hur skulle man veta hur man skulle förhålla sig till dem?

På den vägen började därefter ett antal av dessa ”hemside-snickrar-företag” att köpas upp. Att de fick en bra prislapp var säkert ett skäl till att de själv gick med på ett uppköp. I andra fall kunde det handla om drömmen om att få ingå i någonting riktigt riktigt stort.

Att de etablerade aktörerna gjorde just så var dock knappast konstigt. Det var ett sätt att snabb komma upp på banan – samt skaffa sig lite ny typ av kompetens som man hittills hade missat betydelsen utav. Är det bråttom får pengar ta vid.

En del uppköp gick bra. Andra blev bara dyra och missade möjligheter.

Nu sitter vi mitt uppe i App-träsket. Kan någonting liknande då vara på gång just nu?

Inte alls omöjligt. För helt klart har vi i alla fall, igen, kunnat se ett nytt gäng av konsultfirmor dyka upp.

Då borde man kanske också kunna se att App-utvecklingsbolagen har börjat köpas upp av de redan etablerade firmorna – eller?

Ett par timmars aktiv sökning på nätet har gjort följande affärer möjliga att identifiera. Alla av dem verkar genomförda under de senaste två åren:

Deloitte har köpt Übermind
CSC har köpt AppLabs
Google har köpt Clever Sense
Financial Times har köpt Assanka
IBM har köpt Green Hat
Oracle har köpt RightNow och Teamsolve
Facebook har köpt Digital Staircase and Strobe
Bally Technologies har köpt Marcoview Labs
IMImobile har köpt Skinkers
RIM har köpt Cellmania och tinyHippos
Zynga har köpt Five Mobile
Yahoo har köpt IntoNow
BlackBerry har köpt TUngle
eBay har köpt Critical Path
Walmart har köpt Small society
Expedia har köpt Mobiataile
Fieldbury har köpt MobileWave
RadiumOne har köpt Focal Labs
AVAST har köpt ITAgents
Sinner Schrader har köpt TIC-mob
Mixi har köpt Naked Technology
deNA har köpt Gameview Studios

Det verkar alltså vara en hel del som pågår i den här riktningen.

Notera dock. Det är inte alls en vetenskaplig undersökning utan bara resultatet av lite surfande en eftermiddag. Inte heller så att jag kan hävda mig ha fått med allt, eller att för den delen exakt alla affärerna här är att beteckna som ”app-bolag-relaterade”. Se listan därför mer som ett exempel för att stora etablerade aktörer nu verkar så pass intresserade av App-fenomenet att de också aktivt börjat köpa upp kompetens inom området.

Men nu frågar jag mig: Hur kan det komma sig att det verkar vara förhållandevis få konsultbolag som köper upp appbolagen? Mönstret bland köparna verkar ju snarare vara handels- och IT-företag av typen Walmart och RIM.

Kan det bero på att handels och IT-bolagen själva redan är så beroende av det mobila nätet för att bygga sin vanliga affär att de helt enkelt måste vara snabbare att ta till sig detta än konsultföretagen?

Eller är det istället så att ”App-kompetens” egentligen inte är någon kritisk kompetens? Kort sagt: att de redan etablerade konsultbolagen kan allt det här?

Har själv tidigare trott att App-kompetensen är lite som den tekniska hemsidekunskapen av idag. Drag-And-Drop och sen var det bra med det. Men att nu ett stort antal av den här typen av företag har börjat köpas upp kanske tyder på att det finns någonting mer här att lära kring det mobila.

Några saker är slående kring det om man funderar en stund och studerar sin egen användning av Appar.

Den mobila världen är delvis ännu snabbare än det ”gamla” nätbeteendet. Kunderna rör sig och uppmärksamhetsfältet är smalare än vad det redan var innan. Appen kör jag i T-banan, medan jag är ute och går, eller i bilen. Det är mobilt det. Ännu mera mobilt än min bärbara dator – som jag för övrigt alltså inte speciellt ofta använder i rulltrappan på väg ner till T-banan.

Ovanpå det är de mobila applikationerna betydligt mer hopträngda rent ytmässigt. Min Ipone har en för liten display för att jag skall kunna gilla att läsa en normal bloggad hemsida på samma sätt som jag gör med min bärbara dator. En app måste man därför tänka påfallande enkelt. Från enkelt på nätet till ännu enklare alltså. En bra app får inte innehålla några som helst onödigheter av den typ som kan finnas på en vanlig hemsida. Då blir den ju helt i vägen på min display. Det här blogginlägget är t.ex. säkert alldeles för långt för att speciellt många Twitteranvändare skall orka bry sig.

Det torde vara en konst att då veta hur appen måste se ut för att fungera på de tuffa villkoren. Troligen kan man rent av behöva tänka igenom det man gör ett snäpp till, rent av i grunden.

Ett litet exempel förresten. Facebook som flera av oss redan använder på alla våra olika typer av tekniska mojänger ser ju delvis helt olika ut på min bärbara dator och på min Iphone. På Iphonen har de hittat en påfallande snygg metod att dra fram nya displayer från ”flanken”. Den lilla detaljen gör det bra enkelt att använda just Facebook i T-banan. Hur lång tid tog det dem att komma på den saken egentligen? Längre tid än man tror.

Och hur lång tid tog det för LinkekIn att komma på hur deras Iphone-version skulle se ut i jämförelse med den normala bärbara-datorn-versionen? Jag tror: längre tid än man tror.

Tittar man noga på de moderna sociala medierna hittar man mängder av små små små detaljskillnader i deras versioner på Iphonen i jämförelse med de versioner som finns på den bärbara datorn. Många av dem är säkert just det som gör att de används. För säga vad man vill: En dålig app struntar jag i. Det finns ju så många andra att välja på hela tiden.

Kan det vara den typen av kunskap, och inte konsten att rent tekniskt hacka en app, som företagen nu vill köpa sig?

Fullt troligt förstås.

Enkelhet, ett steg till, helt enkelt!

Och om så: är konsultbolagen alldeles för långsamma för att själva se värdet av det? Eller är de så snabba att det redan kan allt sånt här? I jämförelse med handelsbolag är ju redan rätt många konsultföretag snabba, så handelsbolagen kanske har större behov av att förstå det här än konsultbolagen.

Det kanske rent av är så att bra många företag nu måste både bli snabbare och enklare än vad de just nyss trodde att de var. Om inte annat kanske här en ny spännande konkurrensfördel, för nya aktörer, kanske dyka upp – och de kanske de kan ta platsen istället.

Sätter man sen den saken i skenet av hur andra saker på nätet med tiden har haft en tendens till att spilla över på annat – då kanske helt näringslivet nu måste lära sig att bli bra mycket enklare än vad det är just nu.

Hur skall då de riktigt stora organisationerna hinna med – annat än genom att skaffa sig lite snabbhet genom ett uppköp? Kulturförändring är ju bland det svåraste som man kan göra.

Min känsla säger mig att här finns något viktigt att fundera mera kring framöver.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat