Stackars mycket

Apple har precis släppt sitt resultat. Alla, precis alla, siffror slog i taket och övertriumferade omvärldens förväntningar. Men en siffra saknas.

Hur stackars Apple skall klara sig nu när följande kvartalsrapport har presenterats – det är rätt svårt att se:

– Vinsten var 46 Miljarder dollar, där Iphonen stod för drygt 50 % av försäljningen. Och näst störst var Ipaden. Man har alltså en verksamhet som vilar på förvånandsvärt nya produkter – samtidigt som det är de som ger störst andel av lönsamheten.

– Vinsten var dubbelt så stor som Microsofts.

– Försäljningstillväxttakten har faktiskt ökat en del från att redan tidigare vara hög, från 71 % förra året till 73 % i år.

– 13 miljarder Dollar i resultat det här kvartalet var det fjärde högsta resultatet någonsin (endast slaget av Gazprom, Exxon och Shell).

– Man var lönsammare än Google.

– Lönsamheten var högre än hela RIMs marknadsvärde.

– Man har 97 miljarder Dollar i Kontanter.

– Den föreställda börsvärderingen av Facebook (uppskattad till 100 miljarder), som många klassat som absurt hög, är alltså nästan lägre än Apples egen plånbok.

– Med den plånbok man har kan man köpa Twitter 10 gånger om.

– Man har sålt dubbelt så många Ipads som Amazons Kindle, och till dubbla priset.

– Bara Ipaden själv står för 17 % av ”PC-marknaden” i USA.

– 110 miljoner människor har besökt deras butiker, det är 45 % fler än förra året. Det var nästan 40 miljoner fler människor än som gick på en Major League Baseboll-match under året. NFL, som ofta ser sig som världens mest besökta idrott i USA hade ”bara” 32 miljoner besökare 2010.

– Man har sålt 1.4 miljoner AppleTV, men kallar fortfarande den satsningen för en ”hobby”.

– Och mätt i marknadsvärde är man alltså numera världens största företag.

Allt detta förvisso enligt medias beskrivning, se tex SAIs helt underbart charmiga beskrivning av läget: http://www.businessinsider.com/sai.

Men vad händer egentligen ofta med verksamheter som går bra, dessutom vansinnigt bra?

Grundkursen säger att de gärna blir trötta och tappar stinget. För mycket pengar och både innovationskraft och effektiviteten rinner ut mellan fingrarna.

Vad händer sen ofta med våra förväntningar när vi ser något som ständigt visar sig bra mycket bättre än vi redan har trott?

Ganska ofta raka motsatsen. Vi förväntar oss mer. Det är ju ingen slump att uttrycket ”Mycket vill ha mer” finns.

Kan därför den siffra som saknas i Apples rapportflora vara den som beskriver ”kravnivån” hos oss alla som nu Absurt nog förmodligen väntar oss mer?

Kanske bäst att köpa en AppleTV, också, trots allt. Om inte annat så för att säkra siffran ”1”. Ett som i: ”Nu har jag, precis som så många andra, på allvar börjat fundera på att köpa 1 till av deras nya produkter”.

Nästan så jag får känslan att blotta tanken av att få vara med och stötta företaget ett steg till kan vara värt de pengarna – oavsett om prylen är bra eller inte. För säga vad man vill: Här sker någonting klart intressant för oss alla.

Fick förresten i veckan höra från flera olika håll om ett antal helt andra typer av företag som nu driver interna innovationsprojekt. Alla av dem pratar om Apple. Apple, Apple, Apple. Vi alla vill visst nu bli just så som dem.

Vad vi sen menar med just det, det är nog en helt annan sak.

En del menar innovationskraft – men är vi då medvetna om vad sådant betyder t.ex. i termer av risker man måste vara beredda att ta? Eller i termer av hur man skall organisera sig? Det tror jag väl inte.

Men det spelar kanske inte så stor roll i sammanhanget. Blotta situationen att vi alla pratar om Apple är klart intressant bara det just i sig.

Så egentligen var det nog närmast den siffran jag tycker mig sakna. Alltså den siffra som anger hur många gånger per dag som just nu ordet Apple används i det globala näringslivet som benchmark.

Min känsla säger mig därmed att den nu för stunden allra viktigaste och mest inflytelserika “managementgurun” i världen faktiskt inte är en person, utan ett fenomen som ser ut som ett Äpple. Det är verkligen klart intressant.

För där någonstans kanske Apples effekt på världen i stort rent av är bra mycket större än alla de siffror som den här kvartalsrapporten blottlägger.

Då är inte längre Apple stort – utan snarare större än stort.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat