När vad just du tycker är någonting värt

Facebooks inbyggda “Gilla-knapp” är numera klart populär. Så populär att du kan köpa effekten för strax under 1 krona per styck. Då kommer också affärsideerna som bygger på det. En del hårdare skruvade än andra.

Ingen kan vara förvånad. Men ändå så sker det.

Det är föga förvånande att vi nu närmar oss en situation som kan liknas vid Social media-inflation. Alla är ju snart där. Googlar man tex “buy Facebook likes” hittar man sålunda givetvis ett stort antal företag som säljer tjänsten “jag fixar en Gilla-knapp-tryckning åt dig”.  Du kan sen självklart få grupprabatt om du köper mängder (helst ett par tusen). Startpriset redan för relativt få Gilla är dock inte högre än 1 krona. Så varför inte pröva, kan man ju tänka. Det är ju trots allt hyfsat känt att en hel del fenomen har fått stor spridning just genom att många Facebook-användare har “Gillat” saken. Alla letar en affärsmässig “Hockey-stick”.

Ovanpå det kan man notera att flertalet av de här tjänsterna faktiskt både garanterar effekt, i termer av antalet “Gilla”, och att det är verkliga människor som sen ligger bakom var enskilt “Gilla”.

De här tjänsterna kanske är trovärdiga. Har inte prövat så vet inte. Men det är ju inte helt orimligt att det finns “verkliga människor” som för ett par 10-öringar kan tänka sig att “gilla” något åt någon som betalar för saken. Med visst effektivt planerat personligt liv kan man rent av säkert få till några tusen sådana per timme och på så sätt hitta ett rätt bra levebröd – Om man lever i stark fattigdom, eller vet hur man snabbt sätter upp ett nytt Facebook-konto tex.

Och däremellan finns alltså utrymme för en förmedlare.

Det här leder dock givetvis, om vi ser till fenomenet som helhet, förr eller senare till en uppmärksamhetsinflation dvs om vi nu inte redan har ett sådant läge.

Det är just nu lite svårt att få veta hur långt fenomenet har gått. Men att dagspressen i form av SvD i morse skrev ett stort uppslag om det kan användas som tecken – på att vi nu i alla fall närmar oss gränsen.

Nästa steg blir då givetvis att inte bara köpa mitt enkla “Gilla-tryck” utan hela mitt åsiktspaket. Att jag helt enkelt skulle köpas för att skriva  om något, tex på min blogg.

Nu tror vi väl ändå inte att sådant redan sker?

Självklart gör det och självklart har sådant också skett under hundratals år.

Det sägs tex att gamle Frithiop Nilsson Piraten på sin tid åt på en känd restaurang varje dag. Eller rättare sagt att han åt där och därigenom just gjorde den känd. Alla gick dit för han gick ju dit. Gillade han den måste den ju vara värd att åka till. Efter hans död och dock framkommit att han åt helt gratis.

Världshistorien är överfull av den här typen av historier.

Så ett råd just nu är alltså att hålla inne med sin “Gilla-knapp”, snarare att jobba på något helt annat, som man sen kan bli känd för – och därefter bjuda ut sin Gillaknapp till försäljning.

För den dagen kommer vad just Du tycker vara något som värderas rejält.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat