Undvik 30 till 50

Genomtänkta marknadsundersökningar säger något vi inte redan vet. Utan bra sådana kan vi ju aldrig få kläm på potentialen i varken spelappen för 50-plusarnas Thailandresa eller Fritidsresors unika DICE-mötes-resa för de som är under 30.

De flesta demografi-kurvorna visar att två specifika målgrupper lockar allt fler av de företag som vill göra de riktigt stora affärerna: Äldre och Yngre. I ena fallet manifesteras detta av 50+arna och i det andra fallet manifesteras det genom dagens universitetsstudenter.

Det här har varit känd länge. Följaktligen är det inte heller en slump att företag av typen Universum, som jobbar med Employer Branding gentemot unga studenter, växer globalt. Inte heller är det direkt förvånande att företag av typen bemanningsföretaget TNG, som nischar sig gentemot de lite äldre, också verkar gå rätt så bra.

I veckan som gått kom dock det ena av de här bolagen upp på hornhinnan lite tydligare än tidigare. TNG lyckades få uppmärksamhet i media tack vare sin “Attitydsbarometer” som handlade om jobben just 50 plusarna är mest intresserade av. Resultatet kan man sen jämföra med förra årets Universum-mätning bland unga studenter (en typ av undersökningar som Universum hållit på länge med). Då finner man grogrund till lite spännande funderingar – dvs om man först gallrar bort sådant som att tex företagen IKEA och Volvo kommer högt upp på båda listorna hos de här två målgrupperna.

Resultatet av en jämförelse visar nämligen mest sådant man kan vänta.

Spelutvecklingsföretaget Dice hamnar t.ex. högt bland IT-studenter men verkar inte alls finnas högt på hornhinnan hos äldre. Konsultföretaget ÅF hamnar istället högt bland ingenjörsstudenter i allmänhet och SEB högt bland ekonomstudenter – medan inget av just de två företagen verkar locka de lite äldre (i alla fall hamnar inte de företagen högst på listan). Istället är det företag av typen Fritidsresor, VING och SAS som hamnar högt upp på 50 plussarnas drömjobblista – vilket är företag som i sin tur inte alls verkar hamna högt upp på listan hos yngre studenter. Det mesta verkar spegla vad respektive grupp är “road av på privat plan”.

Inte kan väl något av det vara direkt förvånande?

Dristar mig därför till att undra om det trots allt inte finns en hel del unga intressanta personer som vill jobba på Fritidsresor, precis som det borde finnas en hel del äldre som vill jobba på Dice. Och dessa, om några, borde väl vara intressanta att få grepp om?

Då skulle vi ju dessutom kunna få veta vilken typ av spel som behöver utvecklas för att de 50-plusare som ligger och lapar sol borta i Thailand skall få hävstång på sin semester. Och ville vi sen realisera ett sådant spel kanske just dessa 50-plusare är precis de som Dice borde anställa. Köpkraften hos 50-plusare är trots allt bra och på sin semester lär även de ville vara uppkopplade.

Alternativt skulle vi kunna få veta vilken typ av spel-event-semester som just Dice-spelare skulle vilja ha – en tjänst som dessutom kanske rent av kunde hjälpa Fritidsresor till att komma högre upp på drömlistan hos unga studenter (och öka på deras försäljning). För visst åker väl även spelgalningar på semester och visst gillar många unga att vara i solen?

Så varför undersöker ingen sådant här – istället för att fortsätta med undersökningar vi redan vet svaret på?

Föreställer mig att svaret på varför inte just sådant undersöks och sen berättas i media ligger i att vi alla – fortfarande – föredrar att gruppera utefter klassiska segmenteringskriterier. Ung kontra Gammal. Vit kontra Svart. Rik kontra Fattig. Utbildad kontra outbildad. Socialgrupp 1 kontra Socialgrupp 3. Fritidsresekonsumenter kontra Dice-spelare. 30 minus eller 50 plus.

Allt sådant görs “som om” segment verkligen fanns. Men det gör ju segment faktiskt inte. Segment är något vi har i vår tankevärld. Och de skall vara till för att vi skall få ordning på våran tillvaro. Segment finns som tankekonstruktion för att “sortera”.

Sorterar man då enligt konventionerna får man veta vad konventionerna säger. Sorterar man däremot utanför konventionerna kan man också få veta något nytt.

Tänk vilken möjlighet som borde finnas för de som klarar av att släppa de här gamla uppfattningarna om oss som “folk” och sortera oss annorlunda.

Så kanske trots allt att den här posten innehåller i alla fall två affärsmässigt spännande tankebanor värda att undersöka en stund.

Däremellan får väl sen de som är mellan 30 och 50 år börja leta andra leverantörer och jobb. För att tänka på de målgrupperna, dvs om “de nu finns”, verkar nu successivt allt färre aktörer vara intresserade av.

Tur då kanske, för egen räkning, att jag allt mer närmare mig just 50.

Alternativt kanske det är just i glappet mellan 30 och 50 som det framöver kan vara som mest intressant – inte minst för att alla andra verkar bry sig allt mindre om det området. Ibland kan man ju faktiskt välja om man vill finnas där konkurrensen är hög eller inte.

Det finns ju faktiskt egentligen ingenting som säger att det skulle vara intressantare att fiska i en sjö med många fiskar och fiskare – än i en sjö med lite färre fiskar och fiskare. Det intressanta måste nog ändå vara just att få napp.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat