Etiketten som häpnar

Om man vill synas i bruset kan man vinna på att ta i. Bara man tar i rätt. Säger det som kan hjälpa en nå det man vill. Och på rätt plats.

Fick den här underbart udda bilden via Anders Johansson per Facebook.

Bilden visar märket/etikeetten i en sk “Top-Gear-tröja” för ungdomar. Top Gear: det bil-TV-program som produceras av BBC. Som onekligen lockar så väldigt många tittare att kringprodukter, som t.ex. tröjor, också kan säljas.

Att våga uttrycka sig så här i en värld som pratar allt mer om att ta hand om jordgloben kan uppfattas som radikalt. Men banne mig om inte den krets av människor som följer just Top-Gear blir stärkta av detta.

Vad som är rätt sätt att uttrycka sig på, beror alltså på vem man uttrycker sig till. I alla fall ur ett marknadsperspektiv.

Man kan tro att den här saken också kan vara ett ovanligt skickligt sätt för att hindra ett stort antal potentiella kunder.

Men det mest pekar ändå på att det är viktigare att bry sig om de kunder han har, istället för att leta efter helt nya. Dessutom måste man stå för något om man skall synas.

Föreställer mig därför även att just den här saken är något som Top-Gear faktiskt också står för.

Vi kunder kan välja. Vill vi se detta som en rolig ironi, eller ett statement gentemot rörelserna som vill skydda våra djur? Jag själv väljer att tolka saken som ironi. Tror nog att många andra gör så också.

Men helt riskfritt är knappast sånt här. En grundregel i media brukar ju vara att marknaderna faktiskt inte förstår ironi. Tänk bara vad någon journalist skulle kunna göra av saken om de bestämde sig för att göra en allvarlig affär av det hela.

Fast å tredje sidan: Det vore ju inte helt orimligt att tro att även den saken är något som Top-Gear har tänkt. Då skulle de både få gratisreklam och göra sin position ännu tydligare gentemot sin egen krets. Kanske de rent av även skulle vinna på det – eftersom då deras krets skulle kunna tycka att det vore lite larvigt att göra just en allvarlig affär av det här.

Kloka affärsmän har ibland en tendens till att ha tänkt det som de gör i bra många fler steg än vi andra kan se.

Så säga vad man vill: rent affärsmässigt var nog den här saken rätt skicklig trots allt.

Ovanpå det var den rätt kul.

Men den fick mig inte att vilja se Top-Gear bara för det. Jag är helt enkelt inte speciellt bilintresserad.

Å fjärde sidan så gör just det säkert inte Top-Gear någonting alls. Det är ju inte för mig som de gör sina program. Men troligen sluter den tanken den här cirkeln till sist.

För det var ju knappast sådana “som jag” som de vill nå med det här. Utan att stärka sin helt egen krets.

Jag tror att de lyckas med det.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat