Inte bara Microsoft kan få problem

Spaning om vad som kommer bli allt viktigare på mänger av marknader i en snar framtid: Digital Enkelhet.

Min generation av 60-talister byggde den mesta IT vi ser just idag. Microsoft tex. Merparten av allt som finns på webben också. Vi tillhörde de som hade levt utan det digitala – vi hade aldrig Google i generna.

Och sen har vi livnärt oss hårt på att digitalisera det mesta från den gamla fysiska världen.

Nu finns en “Google-i-generna-generation”. De har aldrig levt i den fysiska världen så som min generation. De börjar digitalt.

Då skapar man helt andra ting som tex Prezi, Flipboard, Facebook och annat.

Då bygger man onekligen helt nya typer av digitala saker – som nu verkar slå ut det digitala som min generation byggde.

Många av de som bygger just nu tänker också mobilt. Det gör de mest för att det är där som storlekarna av kunder nu finns. Man bygger appar tex.

Appar bygger man till betydligt mindre “gränssnitt” rent fysiskt än vad man kunde på PC-tiden. En Ipad är förvisso stor, men mindre skärm än en PC. För att sen inte tala om hur liten en Smartphone är med sin skärm.

Skall man få plats på en liten skärm måste man koncentrera sig. Man kan helt enkelt inte ha med samma typ av information som tidigare. Man måste då tänka enkelt – och litet.

Startar man Facebook på sin smartphone, eller tex LinkedIn på sin smartphone inser man skillnaden. Det är inte alls samma versioner man får – som man får på sin PC.

Leker vi nu med tanken att det som sker i en smartphone finns – vilket det alltså gör. Då lär man kunderna se helt andra saker än tidigare.

Kunderna vänjer sig då vid en enkelhet som de tidigare aldrig har sett.

Då börjar de uppfatta de här genuint “gamla sakerna”, som tex Office-programvara från Microsoft, som både röriga och dåliga.

Vi börjar nu vänja oss vid helt nya typer av tjänster.

Ju mer vi vänjer oss vid det desto mer irriterade kommer vi bli på digitala tjänster som dels byggt med grundtanken “det fysiska först” dels är alldeles för dåliga på “enkelhet”.

När tillräckligt många kunder tänker så här: då kan många av dagens digitala verksamheter få ett problem.

Microsoft är nog bara en av dem.

En annan är alla de företagsportaler som alldeles nyligen byggts (företrädesvis med ledning från min generation).

En trejde är alla de som inte insett att kraven på enkelhet nu har ökat. Ribban för att kallas för enkel är betydligt högre än igår.

Undrar tex om en aktör av typen SAP har tänkt på det här?

Undrar om alla de dagstidningar, eller nyhetskanaler, eller TV-stationer (de som precis börjat få “kläm på webben” har tänkt på det här?

Tänk förresten bara vad Twitter gör. De lär oss att budskap numera måste vara kortare än igår (gränsen 140 tecken). För att klara sig då måste man säga exakt det man vill ha sagt. Mer plats finns ju inte.

Vad betyder det för kraven på ett traditionellt “VD-tal” framöver? Måste det helt enkelt bli kortare, rappare, än tidigare om det skall uppmärksammas?

Tänker på TV-serien Vita Huset. Det mättes en gång hur många dialoger skådespelarna hade per minut – i jämförelse med på gamla “Ben Hur-filmens tid”.

Själv gillar jag Vita Huset. Älskade också Ben Hur-filmen. Men när jag så Ben Hur ånyo för något år sedan kändes den så långsam så att jag själv stängde av.

Så här kan man hålla på att tänka en stund.

Men min personliga framtidsspaning för de närmaste åren är att verksamheter som förstått kraven på nutiden kommer att klara sig bättre än andra.

Digitalt först. Och enkelt.

Det är min framtidspaning just nu.

Undrar om den spaningen nu blev enkel nog för att nå fram.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat