46 personer står före i kön

Givetvis vill vi må bra på vårt jobb. Gärna också bli erkända. Om inte annat så då mår vi just “bra”. Men med tanke på den nyligen släppta “Sverigestudien” blir jag själv det hellre av person 47 – än av alla de 46 som står före.

“Vi tycks se omvärlden och vår egen koppling till den inifrån och ut, inte utifrån och in på våra arbetsplatser. Är våra arbetsplatser primärt till för de anställda och inte dess kunder?”

Citatet ovan har jag plockat från sida 10 på den sk “Sverige-studien” som nyligen släpptes (se http://sverigestudien.se/).

Är det egentligen inte helt underbart? Ett gäng ovanligt kloka personer – i det här fallet PreEra, Volvo IT och Skandia – tar sig för att lägga lite resurser och tanketid på att fä kläm på de värderingar som finns i vårt näringsliv. Och landar i slutsatsen att “kundtillfredsställelse” inte kommer högre upp på våra arbetsplatsvärderingar – än plats 47! Något som definitivt inte verkar gälla i andra länder i världen (där hamnar den frågan på betydligt högre nivå).

Istället hamnar (enligt studien) sådant som att må bra på sitt jobb, bli erkänd och uppskattad allra högst upp på agendan.

När man läser en sådan sak är det lätt att bli uppgiven.

Eller som ledarskribenten Maria Ludvigsson på Svenskan uttrycker saken så träffande (där hon refererar till just Sverigestudien): Vi gillar varandra bättre än kunderna!

Hon som dessutom verkar vara en av de få journalister som faktiskt har uppmärksammat den här osedvanligt spännande studien om vår konkurrenskraft (se SvD sid 4 onsdag 9e maj 2012).

För inte sjutton har i alla fall jag hört någon större diskussion om just den här studien den här veckan.

Men om man då tänker efter en stund. Kan det här verkligen vara helt sant?

Ja, varför inte? Det speglar väl oss Sverige?

Men å andra sidan: Det är kanske inte trots allt riktigt så illa som det kan låta. För ser man istället till företaget AchieveGlobals nyligen genomförda studie om vilka “affärsutmaningar” som ledare ser, då hamnar behovet av “ökad försäljning” istället på plats nummer 2 (se http://achieveglobalswe.wordpress.com/2012/05/15/ledarens-tuffaste-affarsutmaningar-2012/).

Så Sverigestudien har säkert helt fel.

Eller har den?

AchieveGlobal är en firma som jobbar med just “säljutveckling”. Ovanpå det är min definitiva gissning att deras studie, till skillnad från Sverige-studien, är en global sådan. Sverigestudien är en bredare sak. Den frågar inte direkt om just “kund” – och gjordes i Sverige. Kanske just därför som den är ovanligt intressant.

Och med det som bakgrund är det kanske inte helt oväntat trots allt att AchieveGlobal – till skillnad från Sverige-studien – landar i att säljutveckling anses som viktigt.

Jag tror därför lite så här: Båda de här studierna har nog helt rätt.

Problemet, i just Sverige, är nog just det.

Men. Jag själv hoppas att säljutvecklingen för just AchieveGlobal pekar på ändring.

Som kund vill jag nog helst faktiskt stå först i den här kön. För skall det var på det sättet att 46 personer som skriker om något helt annat än det som jag bryr mig om, skall står före – då tar jag mig friheten framöver att köpa allt mer ifrån utlandet.

Mer än vad jag redan just gör alltså.

Kanske därför förresten jag redan just gör det.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat