Världens tystaste app

Den kommersiella världen handlar om sådant som syns, och som finns. Men köpkraften hos de som är beredda att betala för motsatsen då?

De här bilderna nedan dök upp på SAIs mediasite för några veckor sedan. Har själv, på deras rekommendation, försökt förstå dem. Det går knappast. I alla fall går det knappast att få kläm på vad varenda av de logotyper som visas på bilderna skall vara bra för.

Den första bilden här visar det ”sociala medialandskapet”. Den andra bilden visar, och jag citerar: ”From the agencies to trading desks, aggregators, VoIPs, DSPs, SSPs (and a bunch of other acronyms), here’s how mobile ads get from the marketer to the consumer.” I Michael Portertermer skulle det säkert anses att just den bilden visar värdekedjan ”från annonstanke till min smartphone”.

SAI, tillsammans med en hel del andra nyhetsaktörer, och/eller konsultbolag inom området, använder just nu den här typen av bilder för att antyda att här kanske vi finner svaret på varför GM rätt nyligen drog tillbaka sina reklampengar från Facebook. Det hela glatt understött av att Facebooks börsintroduktion inte gick så bra som många nog väntat sig. Ovanpå det gärna en dos av antydan i media om att nu är nog bubblan snart på väg att brisera – igen!

Ordet ”igen” gäller dock bara här för de av oss som var med om en snarlik sådan, för en så där 10 år sedan.

Mycket av pratet verkar nu alltså gå ut på tanken att ”där ute är det en djungel om man vill synas i bruset”. Samt att: ”Det är tveksamt om det ens går”.

Djungeln har vuxit upp fort kan man säga.

Även om det givetvis bör tillstås att några av logotyperna kan vara mer värda att notera än andra – tex Facebook och Twitter (förmodligen därför att deras logotyper är lite större än alla andras i bilderna).

Själv tänker jag just nu allt mer på världen för en så där 100 år sedan. Dessutom gärna medan jag surfar runt på min I-pad. Det är väl bakvänt nog för att vara smått intressant?

För så där 100 år sedan. Konkurrensen blev hög och behovet att nu börja synas blev stort. Det var nog rätt många företag på den tiden som funderade hårt över vad de skulle ta sig till.

Till sist fann man motorvägen. Den plats där många åkte förbi.

Då kom reklamskylten till.

Undrar förresten hur lång tid det tog innan någon kom på det? Och hur mycket prat det blev bland de som var långsamma att komma på saken, när väl den första satsningen på motorvägen gjordes.  Tänkte de att ”nu är det en knäpp typ som gör något galet” i början – för att sen följa efter och göra det samma efter en stund? Ja, så tänkte de säkert.

Till sist började man komma på att det kanske inte vore så dumt att stå där längs kanten och skrika en stund. Den första annonsen kanske rent av bara var någon som stod och vevade med armarna och skrek ”kom och köp för guds skull”. Man får inte glömma att trafiken från början var rätt så långsam.

En del pratar idag om sk Flash-mobs. Som om den grundtanken var ny.

Därefter var det säkert någon smart person som insåg att skrika, det kunde ju en helt automatiserad sk ”reklam-skylt” göra – så man själv istället kunde sitta på jobbet och vänta vid telefonen på att kunderna ringde.

Vilket kunderna för övrigt nog också gjorde ett tag.

Skyltarna blev sen högre, bredare, fick fler färger – rent av så blev de faktiskt mobila en stund. Det senare genom att man satte skylten på en bil som sen kunde åka runt längs vägarna och visa upp sig.

Den mobila reklambilen är en sak som fö de ”Lättklädda-damernas-företag” verkar ha återuppfunnit det senaste decenniet. Ni vet: de där pickuperna som glider runt i staden ibland och föreslår oss alla att gå på ”nattklubb”. De fanns faktiskt inte för en så där 20 år sedan så ofta att se (men på 70-talet var de rätt vanliga). Kan sådant ha varit förbjudet en tid, tex av politiker som ville ha en ren och vacker stad? Eller är det rent av fortfarande fördjudet?

Sen dess har vi sett landskapen i världen bli allt mer fulltapetserade av effektsökeri påfallande likt logotype-bilderna ovan.

Numera är skyltarna rörliga längs motorvägen, rent av i Stockholm (hur nu reklammakarna har lyckats övertyga trafikverket om att det inte alls är trafikfarligt vet jag dock inte).

Och själv väntar jag just nu på att nästa steg skall tas.

Varför tex inte göra som på de senaste 3D-biograferna? Skicka en vattenstråle på min bil när jag passerar. Första gången som det gjordes skulle jag nog faktiskt reagera rätt bra.

Att utnyttja ett paintball-gevär tror jag dock skulle få oönskad effekt, tex genom att jag själv skulle ringa polisen och hävda mig vara beskjuten.

Ett mer intressant latent sådant, dessutom rätt högteknologiskt, steg sitter dock faktiskt min egen svåger på just nu. Han driver en firma som säljer och sätter upp sk ”säkerhetsfilm, dekorfilm” etc. Sådan kan man nämligen numera både motivlacka och få att fluorescera (med hjälp av den forskare som uppfunnit saken). Genom en svag strömkrets kan man helt enkelt få en bilyta att både byta färger, motiv och blinka vid behov. (eller rent av få kläder att göra det samma).

Idag är ju faktiskt inte alla bilar direktlackade. Se tex bara Taxi020s bilar. Den gula färgen är där med hjälp av en påklistrad gul film som dras av när bilen skall säljas begagnad – antar att ingen vill ha en sådan klargul bil som privatperson.

Tänk en sådan som reklamskylt på motorvägen just nu. Pling helt enkelt när jag står i kön på motorvägen och någon slags reklam dyker upp. Det vore väl kul?

Uppenbarligen sätter alltså endast fantasin gränsen just nu för hur vi kan tänka i jakten på Attention.

Sätt sådan film på luftballongerna över Stockholm i sommar och många lär prata om saken – en stund. I alla fall sommaren ut.

Men jag själv undrar just nu. Jag har ju redan slutat titta på TV-reklamen. Rent av slutat titta på TV helt och hållet. Jag har dessutom inte de senaste 10 åren, så vitt jag kan dra mig till minnes, kunnat erinra mig någon enda annons jag sett i dagspressen.

Ovanpå det kan jag inte dra mig till minnes en enda vägskylt som fått mig att minnas sin mening. Annat än den som trafikverket själva satt upp strax bredvid Järva Krog då förstås. Den talar nämligen varmt för att jag inte bör krocka med barn, något de för övrigt har påfallande rätt i – och troligen därför jag också noterat den.Den skylten tycker jag själv bör stå kvar.

Vidare har jag faktiskt inte något som helst minne av någon som helst digital reklam som passerat ögonen framför allt mitt Facebook-användande, Googlande, DN.se-läsande, wordfeud-spelande, Rumble-app-spelande etc de senaste åren. Och jag har lagt mycket tid på alla dessa medier.

Det enda jag minns av allt sådant är att mina olika typer av digitala display-ytor (smartphonen, I-paden, den bärbara och fasta datorskärmen) ständigt har tagits upp av något slags irriterande innehåll – men som jag själv inte ens kommer ihåg.

Däremot kommer jag väl ihåg flertalet trevliga samtal jag haft med bekanta (eller rent av obekanta) – i bilen, på tåget, i tbanan, på facebook, via twitter, medan jag läste den fysiska dagstidningen etc etc etc.

Tänk om jag kunde få mer utrymme för sådant.

Och tänk om en kommersiell aktör kunde få för sig att hitta en tyst lösning som understödjer den saken.

Just en sådan skulle jag faktiskt lyssna på.

Det borde väl ändå inte vara så där vansinnigt svårt rent tekniskt att uppfinna tex en app som sorterar bort all den kommersiella reklamen? I all fall en app som tog bort merparten.

Självklart skulle jag ju glatt betala för en produkt som kunde säkra att hela den digitala displayen som jag alldeles själv faktiskt har betalt för också kunde användas på det sätt jag själv faktiskt vill.

Kan väl inte vara för mycket begärt?

Det finns förrsten, sedan rätt länge, en tjänst på nätet som heter Nix (den fanns fö även innan nätet men i annan form). Där kan man anmäla sitt telefonnummer – och sen faktiskt slippa alla dessa telefonsäljare (dvs om man har tur – det fungerar ju inte helt perfekt verkar det som, bland annat har de stora fördröjningar) .

Det finns också skyltar som man kan köpa där det står ”ingen reklam” på och sätta på brevlådeinkastet. Tycker mig se många sådana numera.

Så varför den här tänkbara digitala produkten, inklusive latenta affärsiden, inte skulle kunna nå lönsamhet det övergår faktiskt mitt eget förstånd. Klart den borde fungera.

Kan dock avsaknaden av en sådan just nu (jag själva har i alla fall inte hittat den) bero på att jag själv pratar så mycket att ingen hör att jag samtidigt hoppas på att det skall bli tyst?

Ja, så kanske det är.

Men om så gäller: då föreslår jag att någon tystare person utvecklar saken och därefter kontaktar mig.

Jag lovar nämligen i så fall att skrika så högt som jag bara kan.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat