Affärslivets villrådiga vänner

Är Apple på väg upp, på topp, eller på väg ner? Svaret avgör om de nu gör helt rätt. Eller helt fel. Fast svaret gäller nog egentligen för långt mer än just Apple.

Överanalyserade Apple har släppt ett antal ”mediabomber”. Nyligen presenterade företaget vad de själva ser som förändringar i sina snart kommande produkter. SAI beskrevs det som att Apple nu väljer att deklarera krig mot ett stort antal omkring liggande företag – genom att själv ge sig in på deras domäner. SAI gick så långt att de rubricerade sin artikel i veckan om det hela som ”Apples Kill-list”.

Kriget mot Google – där Apple nu både kommer lansera karttjänster och lösningar som gör att Google Maps och Docs kan få problem. Det kan man ju kanske förstå. Om inte annat så för att Google själva sedan länge gett sig in på Apples domän genom Android. Som det heter: svinhugg går gärna igen.

Men kriget mot tjänster av typen Dropbox (hårddisk i molnet), Evernote (Anteckningar i molnet), Wunderlist (att göralistor) och Tango (videochattar)? Helt klart företag som nu kan känna sig trampade på tårna eftersom Apple själva vill ge sig in allt djupare på de områdena. Alla dessa är exempel på appar som vi som Iphone-användare glatt använt oss av – och som därigenom ökat värdet i att ha en Iphone.

Det är ungefär som marknadskonsulten Ralf Blomqvist så ovanligt klokt har uttryckt saken: ”En av de mest fantastiska sakerna med en Iphone är att den ökar i värde så fort man har börjat använda den (innan är den ju bara ett skal). Känner du någon som tänker så efter att ha köpt en ny bil? Nej. Den sjunker i värde nästan 20 % så fort du har satt dig i den.”

Men dessa appar har nu Apple alltså börjat antyda att man själv skall fixa lösningen på (även om detaljer visar att det inte nog är så enkelt som det låter, tex är det svårt för Apple att utmana Dropbox i sitt plattformsoberoende).

Men varför gör de då ”på dette viset” – för att travestera SkallePer i Ronja Rövardotter? Ser Apple inte att de gör sina gamla vänner irriterade? Är det helt enkelt ”mycket som nu vill ha mer”? Eller anser de själva – som en gång på världen när de nu gjorde Iphonen i sig – att resten av världens aktörer ju inte fixar de här sakerna så skickligt som de borde till kunderna, och därför vill Apple nu göra bra mycket bättre själva? Är Apple oroliga för något och därför agerar i förtid? Kanske mot just Google ja. Men mot de där andra? Knappast. Har de fått hybris och vill nu ta hela kakan själva? Eller är det bara så att de har möjlighet att ta de här stegen och helt enkelt inte kan låta bli? Man kan fråga sig den här saken på mängder av sätt.

Givetvis kan man sen också se saken som inte alls så farlig. Eller rent av enkom ett mediautspel för att hålla de andra på mattan, men att Apple sen låter bli att ta alla de här stegen i verkligheten.

Allt om och kring Apple är utsatt för schackspel-liknande maktanalyser av det här slaget.

Själv tycker jag det kan vara spännande att fundera på ”toppen”. Ser Apple sig själva fortfarande som en uppstickare? Det skulle ge vissa typer av förklaringar på den här saken. Eller ser de sig redan som sittande på toppen? Det skulle kunna ge andra förklaringar. Eller ser de sig själva som på väg ner? Det skulle ge ytterligare andra varianter på förklaringar.

Själva tror jag de ser sig som sittandes på toppen idag. Tyvärr!

Det gör gärna framgångsrika verksamheter förr eller senare. För övrigt därför också som den här tankebanan kan ha ett värde långt bortom just Apple.

Apple har nog slutat se på sig själva som uppstickare. Och de är alldeles för framgångsrika för att mentalt kunna se sig som på väg ner. Så då måste de ju vara på toppen.

Finns ett gammalt uttryck som säger att det är livsfarligt att finnas på toppen. Då kan det nämligen bara gå i en enda riktning – neråt. Det är därför man alltså alltid skall sträva mot att försöka tänka som om man var på väg upp.

Om vi då antog att de själva ansåg sig sitta på toppen, men själv vara medvetna om att de satt just där och att det kan resultera i problem i framtiden. Då måste de helt enkelt ta sig för något, nästan oavsett vad, bara för att hålla sig själva igång.

Men då undrar jag varför de inte väntar en liten stund med en ny Iphone och istället koncentrerade sig en stund på helt andra typer av produkter – tex saknar jag själv just nu faktiskt att få mina glasögon att börja fungera som en mobil device. Varför släpper de inte en sådan? Gav de sig på något helt nytt – som tex mina glasögon – skulle de ju själva dessutom helt uppenbart hamna i just ett nytt ”uppstickar-läge”.

Men det är kanske att önska allt för mycket out-of-their-existing-money-box.

Och med den position som det nu har måste det vara genuint svårt att se sig själv som en uppstickare från och med nu.

Det är kanske just där som Apple har en liten akilleshäl.

Men samtidigt är det just den här uppstickartanken som i många stycken är just själva Apple. Företaget som ständigt gör någonting nytt. Företaget som ständigt tar ett steg framåt. Företaget som ständigt är på väg upp.

Just därför får hela den här veckans massiva nyhetsflöde om Apple mig mest att tänka så här:

”Man skall vara rädd om sina vänner när man är på väg upp. Man möter de ju igen – när man är på väg ner.”

Har själv ingen som helst aning om vem som har sagt det där. Troligen en av alla dessa omåttligt kloka one-liners som bara finns, men utan att vi vet vem som sa det. Men i ett marknadssammanhang: nu har i alla fall jag sagt det.

Fast notera nu gärna: Det här uttrycket om vad man skall göra med sina vänner när man är på väg upp och vad som händer med dem när man är på väg ner. Uttrycket säger faktiskt inget som helst om hur man skall förhålla sig till vännerna när man är uppe på själva toppen.

Det kanske är det som är Apples riktigt rejält Stora problem. Det kanske helt enkelt saknas en klok one-liner som kan berätta för dem vad de skulle kunna göra, istället för det som de gör nu.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat