Cap Geminis trix: Getting a Scalable/Salable job

Nichloas Taleb skriver i sin underbart spännande management/finans-bestseller-bok “The black Swan” mängder av intressanta saker. Svårläst som attan – men klart intressant.

Men…Han skriver också om ett råd han fick som ung: “Get yourself a scalable job”.

Tricket. För de som vill tjäna på “kunskap”. Hitta just uppskalningsmöjligheterna. En nyckelutmaning för alla konsultbolag.

Tänk om råd kunde finnas på detta med scalable?Senaste åren har konsultföretag vuxit och blivit större. Numera finns ett flertal konsultföretag med över 1000 anställda. Sweco, ÅF, Cybercom, KnowIT etc etc etc. Sedan tidigare har vi bolag av typen Logica, Accenture, Cap Gemini.

Noterat i DI den senaste veckan att ett av dem nu IGEN köpt på sig ytterligare en mindre konsultlåda på under 100-anställda. Man köper något litet, växer en stund. Sen köper något igen. Och igen.

Tjänar de då mera pengar?

En konsult som debiterar per timme – vilket de flesta gör – kan maximalt generera ett visst överskott. Saken räknas enkelt ut. Tag timdebiteringen och dra ifrån lön + OH-kostnaden (dator, chefslöner, kontor). Man kan addera och räkna hur länge man vill. En konsult som inte kan debitera ännu högre timpeng, per timme, har en begränsad lönsamhet. Många har svårt att höja sin timtaxa. Lönsamhet per insatt krona för firman som helhet: ofta rätt oförändrad.

Varför har därför så få konsultbolag arbetat på allvar med att produktifiera sitt tänk? Varför jobbar de så lite med sitt “strukturkapital” och letar möjligheter att jobba på “fastpris”. Har de helt missat att läsa sin Knowledge Management?

Fram till dess: det blir lätt mest antal personer som avgör storleken på vinsten.

Blir därmed den just-nu-ofta-dominerande-affärsiden: flest konsulter när man dör vinner?

Going for getting a salable job?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat