3M från stort till större och störst

Pratas om jobben – vilka finns det i framtiden?

Många säger att svaret finns INTE – om framtiden kan man inte veta någonting alls. Andra har sett den senaste månadens TV-program om “PhoneHouse-jobben”. Tolkar det som synonymt med framtidens jobb.

Så hur blir det med detta Något som ingen vet: om det som vi ingenting vet?

Till skillnad från många som hävdar att man inte kan säga något om framtiden: det kan man givetvis visst!

Bara man säger rätt sak, gör det på rätt sätt, och nöjer sig med att uttala sig om de “grova dragen”.

Och sen erkänner att man faktiskt kan ha fel. 😉

Detaljer kan man däremot inte veta speciellt mycket om.

Framtidsanalyser blir ofta helt helt helt galna just för att man fokuserar detaljer – och glömmer en helhet.

Men…

Antag att man följer den faktiska sysselsättnings-statistiken. Och sedan gör en RIMLIG bedömning om framtiden (inte en science-fiction-baserad eller så-här-vill-jag-ha-det-prognos).

Om man då tittar finner man tre stora segment av sysselsatta – redan sedan bra många år.

– Konsultbranschen. Låt säga den illustrerad av managementkonsultföretaget McKinsey. Ett M.

– Personalintensiva tjänster. Illustrerad av McDonalds. Ytterligare ett M.

– Kunskapsförmedling i olika former. Låt säga den illustrerad av det amerikanska omåttligt spännande universitetet MIT. Och där ytterligare ett M.

Dessa tre sektorer är stora i västvärlden. Så även i Sverige.

Men.

De är sedan ännu större när det kommer till stora städer. Och ännu ännu ännu större i huvudstäder. Så är det sedan länge i stora delar av västvärlden.

Finns det skäl att anta att dessa sektorer inte skulle fortsätta att växa i omfång?

Argumentationen kan göras i flera riktningar (vilket bloggen besparas – grundfakta, se boken “Så jobbar Sverige”) – men efter en stund landar man nog trots allt i att: nej, de lär fortsätta att växa i betydelser för huvudstäder världen över.

Om ett antal år skulle det då kunna se ut lite så här (notera: skulle!):

Så. Framtidens dominanter i det Stockholmska näringslivet.

3M!

Förresten. Redan rätt snart, för att inte säga i morgon (kolla i boken), står faktiskt dessa tre sektorer för närmare 50 % av sysselsättningen i Stockholm.

Varför gör inte Janne Josefsson ett TV-program om just sånt?

Något för övrigt för Stockholmspolitikerna att tänka på…

Alternativt – dvs om man vill misstro tanken om just 3M – kan man läsa Richard Florida. Killen som för  något år sedan toppade prislistan på management-guru-talare (det sägs han fick ca 150 ksek/dollar, eller mer, för att prata för amerikanska kongressen en kort stund). Han har ägnat sig en hel del åt att fundera på detta med framtidens städer – bla i boken “The Creative Class”.

Problemet bara med den saken, enligt ett sätt att se det, är att han enbart ser till en liten del av en stad, och inte dess helhet. Kort sagt verkar han inte så intresserad av vilka som skall “supporta” alla dessa kreativa människor i framtiden – de som han däremot i grunden är mest intresserad utav. Men ja däremot. Helt klart. Hans “homosex-index” är faktiskt genuint intressant.

Synd bara att han inte verkar direkt intresserad av Stockholm. Det är ju väl ändå en rätt kreativ plats? Så kreativ att tom 3M kommer hit i framtiden…

Dvs om de inte redan var här redan.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat