Lärdomar från Appfenomenet Angry Bird

App-fenomenet fascinerar oss all. Och Nu går det fort!

Tänk att bara lägga ett par dagars programmering på en sak – och sedan tjäna en miljard. Appen laddas ner av oss andra – på en sekund.

Dessutom: rådgivare säger ju att där bara måste man vara för att marknadsföra sig nu. Alla har Smartphones.

Annars går det väl åt pipan framöver?

Min kollega Martin Vendel, tidigare strategichef på TeliaSonera, är en rätt klok person när det kommer till sånt här. Han berättade nyligen att det just nu finns ca 350 000 appar. Med huvudräkning att man prissatte utvecklingsarbetet av dem till låt säga två dagar per styck (många har lagt påfallande mer) blir det spännande att samtidigt notera att det sägs vara en livstid på en app på ca 30 dagar i genomsnitt. Sedan dör dem ut – för att de inte används. De dyker upp, sedan vips är de borta.

Läser man ovanpå det den nysläppta boken “IPhone and IPads Apps Marketing” (finns flera på temat) får man  veta att snittpriset för en app är under 10 sek – per nerladdning.

Därefter är det bara att räkna. Finns det någon lönsamhet?

Ja, det gör det. För den lilla % appar som lyckas få någon miljon nerladdad (Angry Bird såldes visst med rätt god marginal sägs det). Då finns en stor lönsamhet. Boken ger ett par sådana exempel – och sen en hel del om alla andra också. Så lyckas ja. Men de flesta?

Roligt är fö att notera att boken om appar här ovan mest pratar om saken som vilken typ av ny produkt som helst som skall säljas – med den “enda skillnaden” att här går det fort. RASANDE fort. Upp – så väl som ner.

Röstar gärna för upp. Men befarar mest ner. Och undrar: känns inte extremt mycket av detta igen för oss som var med på Internet-tidens-glada-dagar? Och om så: vad kan vi då lära av det just nu?

Kan det vara så att många som jobbar med Appar kanske inte var med den gången?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat