Är ICA beredda på smällen?

Helgmys planeras, då tänker den här – ännu en gång. Choklad: Och globaliseringens just-nu pågående effekter.

Experimentet kan utföras idag: Be någon köpa tre chokladkakor. På Lidl, Coop och på Pressbyrån – eller på ICA. Snarlika och helst den enklaste sorten.

Vilken är godast och vad skulle du vilja betala för dem?

Det senaste decenniet har det pratats nästan till döds om globaliseringen. Antalet journaler, artiklar, böcker, TV-program, föredrag etc med just ordet “Globalisering” i titeln har vuxit exponentiellt. Ordet globalisering – en business i sig. Thomas Friedmans bok “Världen är platt” har köpts i många miljoner. Hindrar inte att den är bra. För det är den.

Men de flesta ser sällan globaliseringen annat än just som ett “ord”. Eller kanske mest som en “bok”. Eller värre: ett “prat”.

Den saken ÄR ett problem.

Vi Läser, vi Lyssnar, vi Pratar globaliseringen. Hot, hot, hot. Möjligheter, möjligheter, möjligheter. Förändring, förändring, förändring. Men sen tänker vi, och?…Och lever vidare just som förut…

Just nu/nyss lever/levde Saab som förut?

Eller var den tanken fel?

Hoppas personligt i och för sig just på det.

Men inte ändrar det våran värld att någon annan pratar om världen? Inte ändrar det våran värld att någon annan berättar att Kina bygger ett universitet i Veckan? Eller någon meddelar att det finns påfallande fler lyxbilar i Moskva än i hela Sverige? Eller att etanolbilar redan har funnits rätt länge i Brasilien? Eller att en indisk IT-konsult både kan vara prisvärd och duktig och jobba på nätet på natten?

Vi har hört sånt förut.

Inte tänker vi världen.

Vi tänker på “oss”!

Problemet är nog det här: Skall saker förstås på djupet måste vi själva få vara med och uppleva sådant som andra berättar. Grundkursen i pedagogik. Så var det när jag var liten – är givetvis själv sån, och än idag. Knappast att man är unik. Pappa berätta om att: gör inte så här. Körde själv djupt i diket – först då lärde mig djupt.

Så tänk om “Globaliseringen” därför kunde tas på och kännas och UPPLEVAS istället? Och helst: just utan att åka dit bort.

De tre chokladerna går att köpa överallt runt om i Sverige – oftast inom en radie på 500 meter. En av dem köptes på Lidl. En på Coop. Och en på Pressbyrån (ICA var slut). Det finns lite olika varianter. Men satsa på den enklaste mjölkchokladen. Sånt blindtestas bäst.

I blindtester gjorda av Handelns branschorgan tillsammans med helt vanligt folk brukar – till många “chokladexperters” förvåning och upprördhet – de här typerna av choklad komma rätt lika. Ibland har tom Lidl-choklader vunnit i test.

Priset för dem är ungefär det samma. En guldtia och en silverfemma.

Men…

I Lidl-fallet får man drygt tre stycken för just det priset. I Coop-fallet får man en. I Pressbyrån får man lägga ytterligare en femma om man vill ha en hel kaka och inte bara de 2/3-delar som pengarna räcker till.

Är det inte familjärt tjänstefel att komma hem med endast en chokladkaka till barnen på fredagkvällen – när de kunde få tre? Det var just den tanken som slog till.

Och ovanpå det: För bara tre år sedan när jag började utveckla experimentet (har paradoxalt nog hållit på med detta så länge – letar ofta choklad och kollar på priset). Då körde Lidl rätt hårt med chokladen som lockvara och hade ännu lägre pris (2.90 var priset just då). Samtidigt priset på både Coop och Pressbyrån var faktiskt då lite högre än just idag (tex troligen för att Coop, då, inte hade något eget varumärke av rang). Då kunde man välja mellan fem – eller en.

Och då var familjen klart intresserad!

Har själv choklad-allergi men handlar ofta på Coop. Har däremot fem personer där hemma som gillar choklad.

Finns inte ett uttryck för sånt?

Hur tänkte du då?

Och: vad händer den dagen då alla har provat?

Globaliseringen var det ja…

Finns för övrigt inte här ett centralt skäl till att handeln i sig – just ÄR intressant? Dessutom för många – och oavsett bransch?

Kanske kan lära någonting viktigt av handeln?

Fast förresten: strunt i sånt här – det var ju mest “prat”. Nästan så långt som en “bok”. Kunde rent av ha blivit en “film”. En sån där som ingen sen ser.

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat