Saabs räddning: 95an med frihjul

Uppmärksammad på att en del – med stor framgång – skriver bra mycket längre bloggar än jag. Blev så nyfiken att det spåret följdes.

Såg efter en stund: här kanske Saab har sin framtid?Kevin Kelly, framtidstänkaren, grundaren till den spännande tidningen Wired och senast författare till: “What technology wants”. Slumpade fram ett inlägg han gjort med en rolig rubrik: KellyOmTeknikerSomInteDör. Ja. Han bloggar verkligen långt – men klart intressant.

Med emfas, och klar framgång, visar han i det inlägget upp att teknologier sällan dör ut – de lever kvar på ett eller annat sätt. Ofta i ny skepnad. Men sällan dör helt ut.

Hade en gammal SAAB 95a en gång (inte den senaste med samma namn). Den hade en otroligt intressant vindrutetorkare bak, nämligen ingen alls. Aerodynamiken löste problemet. Luftström istället för torkarblad. En rest av Saabs gamla flygplanshistorik. Finns flera exempel på hur den historiska kopplingen påverkat de tekniska lösningarna på Saab. Den lösningen var klart high-tech, då.

En annan detalj var att man kunde koppla in frihjul – och rulla nästan precis hur länge som helst bara man hade fått upp farten först. Man sparade soppa på det. Spara bensin är just nu populärt.

Så vad skulle hända om Saab nu på Allvar plockade fram sitt egentliga ursprung?

Finns väl en film som heter Tillbaka till Framtiden? Den var väl bra?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat