DataspelsVM: SAMSUNGs kommandohöjd

Nyligen presenterat att DataspelsVM (World Cyber Games) i år, igen, har fått Samsung som sponsor.

Det sägs annars att INTEL länge har sponsra den saken.

Så varför har de slutat med det?

Tidigare om åren gjorde INTEL just detta. Sägs det i alla fall.

En rätt klassisk tanke: om volymen av dataspelande ökar så ökar även behoven av datorutrustning av olika slag. Och: dataspelande i sig driver även på den tekniska utvecklingen. Samsung stöttar alltså en ökad trafik. Precis som INTEL tänkte att ju mer avancerade dataspel, desto större behov av avancerade processorer.

Dataspelande idag har i vissa stycken börjat bli bra mycket intressantare “motor” för IT-utveckling än vad den klassiska militärindustrin tidigare har varit.

På den vägen som DataspelsVM kom att intressera INTEL.

Uttrycket “kommandohöjd” lånas här från boken “Commanding Hights”. Ett ypperligt begrepp i sammanhanget – även om boken i sig snarare handlar om den massiva avregleringsvågen som varit i världen de senaste decennierna, dvs den handlar om någonting helt annat än just “det här” (om dock: en exceptionellt spännande bok om just den saken).

Så jag undrar fortfarande: varför är det Samsung, och inte längre INTEL, som sponsrar det hela?

Ser INTEL inte att saken behövs längre?

Dvs att Samsung löser “problemet” åt dem.

Eller ser de inte längre att dataspelande är lika intressant som motor för utvecklingen framöver?

En del pratar numera om att det stora med kommande decenniers IT snarare handlar om “maskin-till-maskin-interaktion” medan att detta med personlig användning av “IT-privat” – till vilket dataspelande kan placeras – inte alls har samma utveckling att vänta framöver. Det är en i sig omåttligt spännande tanke.

Har tex hört just den tanken från Ericsson ett par gånger de senaste åren.

Eller betalar helt enkelt Samsung bättre som sponsor?

Och om så: skulle det då bero på att de helt enkelt tjänar mer pengar?

Och om så gällde: vad skulle i så fall den saken kunna bero på?

Eller är det helt enkelt så att Koreanerna redan från början bestämt att saken skall sponsras av Samsung?

Till saken hör ju att just dataspelsVM startade i Korea en gång – att numera finalerna turnerar runt globalt – men att nästa års final är i Korea igen. Samt att Samsung är rätt mycket just Koreanskt.

Och som så: skulle man därmed kunna tänka sig att Reinfeldt bestämde att nästa “musik-VM” skulle läggas i Stockholm och sponsras av Spotify?

Den saken skulle man kanske kunna kalla för Melodifestival?

Comments are closed.


Random Posts Widget By Best Accounting Services

WP SlimStat